Logo - mājaslapas identitāte

25.10.2007. 19:54:46 sagatavoja Deniss Fedotovs (deni2s)

Logo ir viens no lapas identitātes veidošanas pamatelementiem. Pateicoties logo, uzmetot tikai paviršu skatienu uz lapu, var pateikt, kas tā ir par lapu, no kuras mājaslapas un par ko tā ir.

Logo ietekmē mājaslapas apmeklētāja sajūtas par to, kas atrodas mājaslapā, cik viņš uzticas mājaslapā atrodamajai informācijai, ko viņš vispār sagaida no mājaslapas. Mājaslapas dizainu parasti veido balstoties uz logo dizainu, lai nesanāktu tā, ka logo neiederas lapas dizainā.

Logo ir ne tikai jāizskatās labi pašam par sevi, bet tam ir jāizskatās labi arī dažādās citās situācijās – teksta vidū, uz blankām, uz reklāmas baneriem, citās mājaslapās, uz dažādiem foniem utt. Logo, bez šaubām, jāsaskan ar kopīgo uzņēmuma stilu.

HC.LV logo izmantošana

Jauniešu kultūras portāla HC.LV logotips tiek izmantots dažādos veidos.

Turklāt, lai zīmols, ko „pārstāv” logotips veidotu uzticamību, ir būtiski to izveidot tādu, lai logotips nebūtu jāmaina, jo mainot logo zūd zīmola atpazīstamība.

Kā redzat, logo izveide ir ļoti atbildīgs darbs. Ne jau par velti logo, kurš bieži vien neizskatās pārāk sarežģīts, izstrādes izmaksas tiek mērītas simtos un reizēm pat tūkstošos latos.

Var veidot logo vienkārši – izdomāt 3 variantus, kas izskatās interesanti/forši un izvēlēties skaistāko. Jāatzīst, ka šāda pieeja nav pārāk profesionāla. Profesionāļi dizaineri logo izstrādi (tāpat kā jebkuru citu dizainu) sāk ar koncepcijas izstrādi, līdzīgi kā mājaslapas izstrādi sāk ar tehniskā uzdevuma izveidošanu.

Krāsas vīriešiem un krāsas sievietēmPirmām kārtām ir jāatbild uz dažiem pamatjautājumiem:
  • Kādai auditorijai ir paredzēta mājaslapa? (Vecums, demogrāfiskā situācija utt.)
  • Kāda informācija tiks ievietota mājaslapā?
  • Kādu iespaidu mēs gribam, lai mājaslapa atstātu uz apmeklētāju?
  Tikai tad, kad ir atbildēts uz šiem jautājumiem, var ķerties klāt pie nākamā logotipa izstrādes posma.

Piemēram, izvēlēties logo krāsas. Var iet vieglo ceļu - izvēlēties skaistu krāsu gammu un veidot logo un var iet pareizo ceļu - ņemt vērā krāsu īpatnības un krāsu nozīmi. Ir krāsu gammas, kuras atstāj uz cilvēku rotaļīgu iespaidu, ir tādas, kuras atstāj stabilitātes iespaidu, ir tādas, kuras atstāj viegluma iespaidu. Protams, ka nebūs labi veidot mājaslapu bērniem, izmantojot korporatīvos krāsu toņus (zils, melns, pelēks). Tas pats attiecas arī uz mājaslapas logo. Ir skaidrs, ka bērnus daudz labāk piesaistīs košs un krāsains logo.

IBM logoIr veikti pētījumi, ka vīrieši biežāk izvēlas tumšās un neitrālās krāsas, kamēr sievietēm vairāk patīk gaišas un pasteļkrāsas. Ļoti svarīgi ir neaizmirst par krāsu nozīmi dažādās kultūrās. (Starp citu, laba, interaktīva pamācība par krāsām ir pieejama te: poynterextra.org/cp/)

Arī logo stilam ir nozīme. Ja mēs vēlamies, lai logotips veidotu stabilitātes sajūtu, nepieciešams izvēlēties stabilas, stingras līnijas. (Piemēram, IBM logo.) Ja vēlamies panākt dinamiskumu, tad jāizvēlas slīpas, liektas līnijas. Ņemot vērā šīs un citas īpašības ir vieglāk izvēlēties fontu, ko izmantot logotipā.

Veidojot logo, vajag ņemt vērā arī to, ka nevajag izmantot lielus elementus kopā ar pavisam sīkiem, jo samazinot šādu logo, sīkie elementi izplūdīs.


Archija webbloga logotips

Archija webloga logo samazinot izplūst.


Logo dizains ir jāveido balstoties uz koncepciju, nevis balstoties uz to, kas šķiet smukāks.

Piemēram, par to, kāda ir Parex bankas logo koncepcija, var izlasīt rakstā "Kā pozicionēt Parex". Turpat ir pieejami arī citi interesanti raksti par logo, no kuriem var smelties iedvesmu logo veidošanai.

Grāmatā "Usability: The site speaks for itself" ir nodaļa par mājaslapas economist.com, kas ir ietekmīgā žurnāla "The Economist" tīmekļa pārstāvniecība, redizainu. Vienu daļu no šīs sadaļas var izlasīt Digital Web Magazine (angliski), bet citu daļu, saistībā tieši ar economist.com logo, esmu pārtulkojis latviski:

Identitātes definēšana

Economist.com tika veidots ar noteiktu mērķi. Mājaslapai bija jāatspoguļo drukātais izdevums, to nekopējot, kā tas tika darīts iepriekš. Economist.com bija paredzēts eksistēt pašam par sevi kā atsevišķam produktam no The Economist zīmola. Economist.com attīstītu savu saturu, dizainu un ienākuma avotus, tajā pašā laikā katru nedēļu pārpublicējot rakstus no drukātās versijas. Online komanda bija brīva izvēlēties unikālu mājaslapas stilu, ja vien tas saglabāja paša "The Economist" autoritatīvo, inteliģento un neatkarīgo dabu, un ļāva "The Economist" lasītājiem mājaslapu izmantot kā žurnāla online versiju, ja tie to vēlēsies. No dizainera viedokļa šie ierobežojumi nozīmēja zināmu izaicinājumu: kā lai economist.com parāda savas stiprās puses, kā "The Economist" rakstus, tajā pašā laikā vēl aizvien pastāvot kā neatkarīga vienība? No otras puses puses, redizains bija atkarīgs no mūsu iespējām satvert "The Economist" tiešo, spēcīgo un ekskluzīvo dabu. Mēs neanalizējām drukātā izdevuma fontu vai toreiz melnbalto drukātā izdevuma izklājumu. Koncentrējoties uz mērķiem, nevis uz to, kas bija iepriekš, mājaslapa bija gatava saņemt jaunu redzējumu bez ierobežojumiem.

The Economist logoTie paši principi tika pielietoti mājaslapas identitātei. Economist.com bija jāattīstas kā unikālam produktam, un tam bija nepieciešams atšķirīgs logo no "The Economist". Tas veidoja zināmu izaicinājumu: kā mēs sauksim mājaslapu, un kā mēs to vislabāk varētu reprezentēt? Menedžments ātri vien izvēlējās izmantot standarta "nosaukums-plus-dotcom", izsecinot, ka šis nosaukums būtu loģisks un aprakstošs, kā arī tas būtu jauks papildinājums esošajam "The Economist" zīmolam.

Logo pamatideja radās diezgan ātri, tiko bija izlemts izmantot "vecākā" logo stiprās puses.  Acīmredzams solis būtu saglabāt stingro sarkano krāsu, bet ko tālāk? Mēs eksperimentējām ar vairākiem prototipiem, izmantojot dažādus fontus, mazāk sarkano, idejas no āras (ziņu dienesta klišeja - zemeslode bija viens no favorītiem sākumposmā) - tie bija interesanti, bet ne īpaši veiksmīgi.


Neizdevušies logo prototipi

Daži neizdevušies logo prototipi.


Veidojot logo dizainu, mums bija ekstensīvas iekšējās debates par pirmo burtu "e"; Graham Barron, mūsu jaunās-ēras-biznesa attīstības vadītājs lobēja mazo "e" iekš "economist.com", lai saglabātu Interneta industrijas stilu un vizuālo saskaņu ar  URL adresēm, kurās parasti visi burti ir mazie.

economist.com logoGalu galā, vienkāršākais izrādījās labākais. Es saspiedu "The Economist" parasto taisnstūraino logo garākā šaurākā taisnstūrī, un izmantoju mazliet atšķirīgu fonta variantu no "The Economist" fonta, lai ierakstītu parastu "Economist.com". Pirmais burts palika lielais, lai saglabātu kopējo zīmola identitāti.

Šis logo, kas bija diezgan tieša "The Economist" logo interpretācija, atrada plašu, lai neteiktu pārsteidzošu, atbalstu.

"The Economist" un economist.com logo tiek izmantots speciāli veidotu fontu, nosauktu atbilstoši par Ecotype. Uz redizaina laiku "The Economist" fontu ģimene ietvēra diezgan plašu stilu izvēli; tas, ko mēs izmantojām mūsu logo un atbilstošajos materiālos, EcoDisplay601, bija ar stingrākiem apakšējiem uzsvariem (downstrikes) un plašāks, kā tradicionālais parastā teksta fonts. Tam arī anti-alias efekts bija labāks kā Ecotype, kas labāk izskatās, kad ir saglabāts GIF formātā. Pagāja daži mēneši vieglas eksperimentēšanas, pirms logo ieguva tā galīgo izskatu ar noteiktām proporcijām (3,75:1 ar uzstādītiem sarkanā laukuma ierobežojumiem) un krāsas izvēli, kuru saglabājām koši sarkanu (RGB 255/0/0), lai samazinātu variācijas pārlūku attēlojumos.


Vēl dažas noderīgas saites par logo izstrādes tēmu:

25 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
ab (arvids.baranovs@gmail.com) komentēja 29.10.2007. 10:12:30 (ip:81.198.5.109)
Komentāra reitings: -0.986

Tu patiešām esi dīvains. Archija logo nevienā stadijā netika veidots kā profesionāls logo, bet gan čomam pa čomam, atpūtas brīžos starp nopietnajiem darbiem, ar atbilstošu laika un pūļu ieguldījumu. Pateicoties tādiem kā Tu, zūd jebkura vēlme būt izpalīdzīgam tāpat vien – ierakties tumšos pagrabos, taisīt "lielo mākslu" un ar nevienu nedalīties.

P.S. web.hc.lv dizains nez kapēc nevienu neuztrauc.

!ob (bopz@inbox.lv) komentēja 29.10.2007. 10:48:44 (ip:159.148.88.2)
Komentāra reitings: 0

Bērni marš atpakaļ smilškastēs rotaļāties. Jebkuru šī raksta apgalvojumu var atspēkot ar elementāriem testiem un daudzgadīgu praksi. Zīnāšanas, kas iegūtas lasot N dažādus avotus, bet nekad nav īsti pielietotas praksē, nav vērtas pat to kilobaitu kurās tās glabājas.

bc komentēja 29.10.2007. 11:10:42 (ip:85.234.166.152)
Komentāra reitings: 0

Njā, es kā pasūtītājs, kas arī pirms tam nočeko, kas notiek tīmeklī kopumā, diez vai šī raksta autoram kaut ko pasūtītu. Neredzu NEVIENU atsauci uz autora paša profesionalitāti (grūti spriests, vai šī vortāla dizains ir / nav paša autora darbs), so rodas sajūta, ka raksts ir vājas žurnālistikas līmeni, pēc principa "nolikt mēs mākam, a vietā parādīt...?" Ja neskaita ārpus konteksta izrautus piemērus, tā arī nesapratu, kas tad īsti ir LABS logo. Vājš raksts [kaut gan - tipisks overall LV mentalitātei], vairāk šajā vietnē neatgriezīšos.

aizkaukazs komentēja 29.10.2007. 14:54:56 (ip:213.21.198.203)
Komentāra reitings: 0

labāk būtu iztirzājis savu "logo"... logotipu meistars atradies :)

Archijs (arturs.zelenkovecs@gmail.com) komentēja 30.10.2007. 18:16:01 (ip:195.13.166.253)
Komentāra reitings: -0.986

aizkaukaz: ko tur daudz, zvaigzne logo vietā ir oriģināla:
http://images.google.lv/images?hl=lv&q=star%20logo&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Google: 13 miljoni rezultātu :) Bet lai jau peras, pie vienas vietas.

deni2s komentēja 30.10.2007. 18:39:24
Komentāra reitings: 0

Archijs, aizmirsi, pirms komentēt, veikt to pašu meklējumu ar "A" un tad salīdzināt oriģinalitāti :P

Archijs (arturs.zelenkovecs@gmail.com) komentēja 30.10.2007. 22:47:03 (ip:85.254.157.205)
Komentāra reitings: 0

Parādi kādu līdzīgu "a" logo manējam. In your face!

deni2s komentēja 30.10.2007. 23:41:01
Komentāra reitings: 0

Es ceru, ka tādu logo nav daudz. Nekvalitatīva, neprofesionāla haltūra, kā jau atzina pats logo veidotājs savā komentārā: "Archija logo nevienā stadijā netika veidots kā profesionāls logo, bet gan čomam pa čomam, atpūtas brīžos starp nopietnajiem darbiem, ar atbilstošu laika un pūļu ieguldījumu."

Katrā ziņā logo oriģinalitāte nav vienīgais, pēc kā tiek vērtēti labi logo. Manuprāt, daudz būtiskāks ir efekts, kas tiek panākts ar logo. Tāpat, kā reklāmas - ne vienmēr oriģinālākās/interesantākās/seksīgākās/smieklīgākās būs tās veiksmīgākās to primāro uzdevumu veikšanai - produkta pārdošanas veicināšanai. Bieži vien tā seksīgā meitene novērš tā uzmanību no reklamējamā produkta, ka pēc reklāmas noskatīšanās pat neatceries, kas tur bija reklāmēts. (Arī kad LTV laika ziņas vada nevis Arnis Blodons, bet simpātiskā meitene tumšajiem matiem, parasti laika ziņas paliek neuztvertas.)

Ja tevi tiešām interesē, ko es domāju par tavu logo, tad man nepatīk tās liektās līnijas - man tās asociējas ar mainīgu viedokli. Labāk tad jau būtu kantainais, stabilais lielais "A" burts.

Kad man vajag kādu dizaina darbu, es vienmēr darba veicējam pasaku, kādas īpašības es vēlos, piemēram - saulains, optimistisks, viegls. Pēc tam tiek izvērtēts, kādas lietas ar to saistās - saule, pludmale, regejs, jamaika, palmas, mākoņi. Un tad pamatojoties uz tādām lietām tiek veidots dizains. Ir koncepcija, atšķirībā no tavējā "a".

Pirmais reklāmas likums - tev jāreklamē nevis produkts, bet sajūtas, ko šis produkts varētu sniegt.

P.S. Mazliet offtopic, bet interesants raksts par logo tēmu: http://www.creativepro.com/story/feature/23415-1.html

ab komentēja 31.10.2007. 00:58:35 (ip:81.198.5.109)
Komentāra reitings: 0

deni2s, izvēlies tekstus, kurus runā, savādāk šeit velk uz kašķi. "Nekvalitatīva, neprofesionāla haltūra" skan apvainojoši un es tavā vietā ietu nokaunēties.

deni2s komentēja 31.10.2007. 09:58:36
Komentāra reitings: 0

Patiesībā es to gribēju nosaukt vienā trāpīgā vārdā, bet tas būtu bijis pārāk tieši. Varbūt tomēr uzrakstīšu par to kā tika veidots hc.lv logo, varēsiet mani kritizēt.

!ob (bopz@inbox.lv) komentēja 31.10.2007. 12:10:50 (ip:159.148.88.2)
Komentāra reitings: 0

"saulains, optimistisks, viegls"=="saule, pludmale, regejs, jamaika, palmas, mākoņi"...kāsis. Kvalitatīvas, dziļas asociācijas. Jums joprojām neviens nav pateicis ka modē ir sēnes?

ez komentēja 31.10.2007. 18:34:53 (ip:81.101.244.164)
Komentāra reitings: 0

deni2s smuku koncepcijas-analīzi var būt hc.lv (jo kautkā neatceros, ka tad, kad viņu "pārtaisīja" no vecās lapas logo, ka mums būtu bijusi ļoti dziļa koncepcija), lai gan varbūt tev arī ir idejas par to kā būtu jāizskatās lasāma, bet nevisai interesanta peronīgā bloga logo (ļoti subjektīvi par archija blogu). diskusijas par šīm lietām nav nemaz tik sliktas, ja māk ievērot zināmu distanci no subjektīvām domām un spēt aizstāvēt savus apgalvojumus ar referencēm/kkādu teorētisku informāciju.

Sirke komentēja 02.11.2007. 16:03:18 (ip:213.21.198.5)
Komentāra reitings: 0

Kas vispār ir deni2s???
Dizainers, maketētājs.... varbūt mākslinieks?

hmm

gts komentēja 05.11.2007. 15:10:45 (ip:62.85.111.50)
Komentāra reitings: 0

Nu pienjemot, ka ab stila graamataa ierakstiija cik mazu vai lielu konkreeto logo ir pieljaujams lietot, striidi var beigties, jo, kaa izskataas, citu argumentu nav. :)

bio komentēja 05.11.2007. 23:09:06 (ip:81.198.51.9)
Komentāra reitings: 0

Piedošanu, jābūt vienkārši izcili stulbam, lai salīdzinātu IBM logotipu ar ņekija ārčija veblogam brīvbrīdī uzcepto.

deni2s komentēja 05.11.2007. 23:41:11
Komentāra reitings: 0

Nekur jau netiek salīdzināts, starp citu.

deni2s komentēja 05.11.2007. 23:57:22
Komentāra reitings: 0

Interesanti raksti par dažādiem autoražotāju logo un to nozīmi:
http://www.autoapgads.lv/1/1/122/lv/?article=14058
http://www.autoapgads.lv/1/1/110/lv/?article=14661
http://www.autoapgads.lv/1/1/122/lv/?article=14798
http://www.avto.lv/1/1/47/lv/?article=15756

Kohēzijas fonda logo publicēšanas vadlīnijas:
http://www.esfondi.lv/upload/02-kohezijas_fonds/Vadlinijas/Vizual_ident_vadl__gala_(3).pdf

deni2s komentēja 08.11.2007. 00:50:23
Komentāra reitings: 0

Kā jau iepriekš ieminējos par rakstu par HC.LV logo veidošanu, te nu tas ir:
http://web.hc.lv/dizains/raksti/hc.lv-logo-izveidosana/

deni2s komentēja 14.01.2008. 21:24:55
Komentāra reitings: 0

http://mrserge.lv/2007/08/22/ka-grindex-par-gmdex-parvertas/
http://mrserge.lv/2007/10/12/logotipu-kratuves/

Labs raksts (krieviski):
http://www.seleckis.lv/journal/logo/sozdanie-logotipa

Mazliet par to, kā tika veidots Google logo (angliski): http://blogoscoped.com/archive/2008-01-14-n16.html

mtvdivi (mtvdivi@ya.ru) komentēja 17.01.2008. 04:58:14 (ip:62.84.24.140)
Komentāra reitings: 1.01

Raksts "Logo - mājaslapas identitāte" latviešu mēlē
ir diezgan reta parādība , un īpaši ar to ir vietā !

Cita lieta ir tā,ka jebkāda "Logotipa" veidotājiem skaidri jāzina tas , ka pats jēdziens "Logotips" neeksistē nevienā
LIKUMA PAR PREČU ZĪMĒM UN ĢEOGRĀFISKĀS IZCELSMES NORĀDĒM pantā !
Līdz ar to saukt Grafisko , vai Vārdisko Preču Zīmi par "Logotipu" ir visai neprofesionāli un diezgan bērnišķīgi :(
http://www.lrpv.lv/index.php?lang=LV&id=26

Veidojot Preču Zīmi katram dizaineram jāņem vērā arī tas moments - kāda veidā, un cik ilgi Pasūtītājs izmantos savā likumīga biznesā radīto Preču Zīmi, un ka to aizsargās ! Tāda ir Autora - Dizainera atbildība Pasūtītaja priekšā !
Sīkāk šeit divi raksti krievu valodā :
"Logotipostrojenije"
http://www.free-lance.ru/about/articles/?id=46
"Logotipi ili Znaki"
http://www.free-lance.ru/about/articles/?id=60



mtvdivi (mtvdivi@ya.ru) komentēja 17.01.2008. 05:16:09 (ip:62.84.24.140)
Komentāra reitings: -1.004

Daži manis veidoto Preču Zīmju paraugi sastopami arī šeit:

http://www.zabor.lv/msg/ru/zabor/work_business/business_contact/53687.html

deni2s komentēja 08.02.2008. 00:29:04
Komentāra reitings: 0

Kā laika gaitā attīstījās lielo kompāniju logo (apple, microsoft, xerox, palm, ibm, nokia, google, adobe, canon, lg):
http://www.neatorama.com/2008/02/07/the-evolution-of-tech-companies-logos/

deni2s komentēja 22.02.2009. 14:54:27
Komentāra reitings: 0

Par to, kā tika veidots kādas mājaslapas logo:
http://www.blog.spoongraphics.co.uk/tutorials/logo-design-project-step-by-step-walkthrough

deni2s komentēja 28.08.2009. 21:14:33
Komentāra reitings: 0

http://www.smashingmagazine.com/2009/08/26/vital-tips-for-effective-logo-design/

Latvietis (urbanpicture@gmail.com) komentēja 10.01.2010. 19:09:19 (ip:95.68.65.182)
Komentāra reitings: 0

Sveiki! Gribēju jūs iepazīstināt ar manis veidotajiem logo - tie ir apskatāmi galerijas sadaļā www.UrbanPicture.lv
Šeit varat iesūtīt jebkurus pieteikumus un jautājumus.

Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





[ uz rakstu sarakstu ]

Reklāma
Par web.hc.lv

web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.

[Valid RSS] Valid XHTML 1.0! Valid CSS!

RSS 2.0 ziņu barotne (news feed)  Twitter

reģistrēties