web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem: Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/?rss=1 Ziņas par mājaslapu lietojamību (usability) lv 2007-2024, web.hc.lv web.hc.lv 60 https://www.hc.lv/inc/baners/hclv_baner_small.gif web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem https://web.hc.lv/ web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Thu, 25 Apr 2024 06:20:25 +0000 2 3 4 5 6 Lietojamība un lapas ekspozīciju skaits Lietojamība Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/lietojamiba-un-lapas-ekspoziciju-skaits/ https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/lietojamiba-un-lapas-ekspoziciju-skaits/ Sat, 06 Sep 2008 20:54:00 +0000 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Vai liels lapu ekspozīciju skaits ir labi vai slikti?
Parasti mājaslapu statistikā tiek uzrādīti divi skaitļi - unikālie lapas apmeklētāji un lapas ekspozīciju skaits, jeb citiem vārdiem sakot, cik reizes lapa ir pārlādēta vispār. Arī reklāmdevējus (īpaši mediju aģentūras) vienmēr interesē, kāds ir garantētais baneru ekspozīciju skaits noteiktā laika posmā? Protams, jo šis skaitlis ir lielāks, jo vairāk tas patīk reklāmdevējiem.

Taču te rodas jautājums - kam jūs veidojat mājaslapu - tās apmeklētājiem vai reklāmdevējiem? Jo, ja lapa tiek veidota tās apmeklētājiem, tad jūs esat ieinteresēts, lai lapā apmeklētājam būtu "jāmokas" pēc iespējas mazāk klikšķinot pa to. Jo mazāk apmeklētājam būs jāklikšķina, lai atrastu vēlamo informāciju vai izpildītu nepieciešamo darbību, jo ērtāka viņam šķitīs šī lapa. Un jo mazāk ekspozīciju būs lapai. Un vēl viena interesanta lieta - jo interesantāka ir jūsu lapa, jo retāk apmeklētāji klikšķinās uz reklāmām tajā, cenšoties atrast ko citu.

Pāris reāli piemēri no dzīves saistībā ar ekspozīciju skaitu.

Paskatīsimies uz draugiem.lv statistiku par unikālajiem apmeklētājiem:

Top 10 lapas pēc apmeklētāju skaita

Kā redzams, draugiem.lv atpaliek no inbox.lv pēc unikālo apmeklētāju skaita. Toties pēc ekspozīciju skaita draugiem.lv ir topa augšgalā:

Top 10 lapas pēc ekspozīciju skaita

Vai tas liecina par labu draugiem.lv? Domāju, ka nē. Acīmredzot ar draugiem.lv lietojamību kaut kas nav kārtībā, ja ņem vērā, ka konkurentam one.lv uz katru lietotāju vidēji ir 589 ekspozīcijas mēnesī, bet draugiem.lv - 1014 ekspozīcijas. Pie tam, domāju, ka klikšķi ir daudz vairāk, jo draugiem.lv ļoti aktīvi izmanto AJAX tehnoloģiju (īpaši bilžu galerijās), kas ļauj mainīt lapas saturu nepārlādējot lapu un domāju, ka šādi klikšķi šeit redzamajā Gemius statistikā netiek uzskaitīti.

Ja palūkojas, kas par šo tēmu rakstīts iekš draugiem.lv piedāvātās statistikas, tad var redzēt, ka draugiem.lv noklusē to, ka pēc unikālo apmeklētāju skaita viņi nav līderi Latvijas interneta vidē, taču parāda tikai sev izdevīgāko grafiku, kur lielo ekspozīciju skaitu cenšas pataisīt no defekta par efektu:

draugiem.lv statistika

Cita mājaslapa, kura cer lepoties ar lielu ekspozīciju skaitu ir krabjiem.lv, jo citādi es nevaru izskaidrot, kādēļ viņu lapās kodā ir šādas rindiņas, kas pārlādē lapu katras 5 minūtes:
<meta http-equiv="refresh" content="300" />

It kā sīkumi, taču pēc tiem var spriest par mājaslapu veidotāju attieksmi - vai mājaslapas tiek veidotas galvenokārt apmeklētājiem vai reklāmdevējiem.


]]>
Google piedāvā savu risinājumu 404 lapu lietojamības uzlabošanai Lietojamība Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/google-risinajums-404-lapam/ https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/google-risinajums-404-lapam/ Sat, 23 Aug 2008 19:15:49 +0000 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Kā zināms, 404 lapas parādās, ja lapas apmeklētājs ir atvēris interneta adresi (URL), kura neeksistē. Google piedāvā savu risinājumu šādu lapu uzlabošanai.
Tagad ir iespējams ievietot 404 lapā Google piedāvāto kodu, lai apmeklētājiem tiktu piedāvātas iespējamās alternatīvas, kā arī meklēt mājaslapā atbilstošāko informāciju.

Vizuāli tas izskatās apmēram šādi:

Google 404 widget
Googles piedāvātais HTML kods, kurš jāievieto lapā ir šāds:

<style type="text/css">
<style type="text/css">
/* Widget content container */
#goog-wm { }

/* Heading for "Closest match"
#goog-wm h3.closest-match { }

/* "Closest match" link
#goog-wm h3.closest-match a { }

/* Heading for "Other things" */
#goog-wm h3.other-things { }

/* "Other things" list item */
#goog-wm ul li { }

/* Site search box */
#goog-wm li.search-goog { display: block; }
</style>
</style>
<script type="text/javascript">
var GOOG_FIXURL_LANG = 'en';
var GOOG_FIXURL_SITE = 'http://www.example.com/';
</script>
<script type="text/javascript"
src="http://linkhelp.clients.google.com/tbproxy/lh/wm/fixurl.js"></script>

Protams, ka CSS stilus var mainīt pēc savas vēlēšanās. Neaizmirstiet nomainīt http://www.example.com/ pret savas mājas lapas URL adresi. Diemžēl latviešu valoda pašlaik netiek piedāvāta, taču krievu valodu var izvēlēties (nomainot en uz ru).

Google gan piezīmē, ka šī padarīšana pagaidām ir eksperimentālā stadijā, tāpēc ne visām mājas lapām tiks piedāvātas visas iespējas.

]]>
Google Toolbar "nolaupa" 404 lapas Lietojamība Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/google-toolbar-nolaupa-404-lapas/ https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/google-toolbar-nolaupa-404-lapas/ Thu, 14 Feb 2008 14:49:25 +0000 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Kāda ir tavas mājaslapas 404 lapa?
Tīmekļa veidotāji satraukušies, ka jaunākā Google Toolbar versija aizvieto standarta pārlūku 404 kļūdas lapas pret Googles izveidoto 404 lapas versiju.

404 lapa, ir lapa, kura parādās, ja pieprasītās URL adreses vietā tiek atgriezta kļūda ar kodu 404, kas nozīmē, ka meklētā lapa nav atrasta (Page not found). Pārlūki parasti šajā gadījumā parāda standarta 404 lapu, taču pastāv iespēja arī mājaslapai izvadīt arī savu pielāgoto 404 lapu, kurā tiek piedāvāti veidi kā lietotājiem mēģināt atrast meklēto informāciju. Diemžēl Google Toolbar lietotājiem šīs 404 lapas tiek aizvietotas ar Googles pielāgoto 404 lapu.

Google Toolbar 404 lapa


Pēc Google darbinieka Matt Cutts posta spriežot, Google Toolbar pārbauda vai 404 lapa ir pielāgota mājaslapai vai nē. Šī pārbaude balstās uz 404 lapas izmēru - ja lapas izmērs nav lielāks par 512 baitiem, tad tiek uzskatīts, ka tā ir standartlapa, kuru var aizvietot ar Google pielāgoto 404 lapu. Jāatzīst, ka Google pielāgotā lapa ir stipri noderīgāka par standarta 404 lapām, vai ar dažu interneta pakalpojumu piedāvātāju (provaideru) pielāgotajām 404 lapām ar kurām tie bieži vien aizstāj standarta 404 lapas.
]]>
Lietojamības problēma Digg.lv Lietojamība Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/lietojamibas-problema-digg.lv/ https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/lietojamibas-problema-digg.lv/ Wed, 13 Jun 2007 13:59:47 +0000 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Tiko publicēju vienu rakstu digg.lv un uzreiz uzdūros kādai lietojamības problēmai.
Lietojamības problēma Digg.lv

Neuzmanības kļūdas tekstā šoreiz nepieminēšu. Cik sapratu, tad man ir tikai jāuzspiež kaut kur, kur ir rakstīts "Pievienot ziņu" - neatradu tādu lietu. Tad izlasu zemāk - "Ja viss ir pareizi, tad spied uz apstiprināšanas pogas!" Redzu 2 pogas, bet ne uz vienas no tām nav rakstīts nedz "Apstiprināt", nedz "Apstiprināšanas poga". Nu pavisam samulsu. Laikam, ja nebūtu "vadošo" norādījumu, es tiktu ar visu galā daudz ātrāk, bez dažādu pogu meklēšanas, kuras patiesībā nemaz neeksistē un sajūtas, ka kaut kas te tomēr nav paveikts līdz galam.

Esmu pārliecināts, ka digg.lv šī problēma tiks izlabota ļoti ātri, taču es gribēju vairāk norādīt uz to, ka mēs bieži vien paši to nemanot, liekam darīt lietotājiem tādas lietas, kuras patiesībā ir neiespējamas. Izvairīties no šādām problēmām var dažādos veidos, par kuriem var palasīt Edgara no RIDemo rakstā "Lietojamības izpēte: kā?", bet pats vienkāršākais ir nosēdināt savas mājaslapas priekšā savu vecmāmiņu, meitu, jebkuru cilvēku, kurš tīmekli izmanto tikai kā vidusmēra lietotājs (jā tieši tā, tāds, kurš nevar nosaukt vairāk par 3 interneta adresēm - draugiem.lv, delfi.lv un varbūt vēl kādu), un pavērot viņu reakciju un darbības. Uzzināsiet patiesi daudz atklāsmes par lietojamības problēmām savā mājaslapā!
]]>
Izvēle starp lietojamību un dizainu formu elementos Lietojamība Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/lietojamiba-vai-dizains-formu-elementos/ https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/lietojamiba-vai-dizains-formu-elementos/ Tue, 05 Jun 2007 21:46:00 +0000 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Elvis Kvalbergs savā blogā pārdomā pareizo izvēli formu elementu attēlošanā.
Kā tad būtu jābūt? Vai vajadzētu saglabāt konsekvenci un formu laukus ņemt no perētājsistēmas? It kā jā, jo tādejādi cilvēki lietotu sev labi pazīstamus saskarnes elementus, kas dzīvi padarītu daudz vieglāku. Bet šajā brīdī rodas problēma - lauki vairs nav stilojami, jo nav bieži vien pat līdzīgi. [...] Tad varbūt tiem ir jābūt veidotiem pēc vienota standarta visos pārlūkos vienādi un tad tos varētu ērti stilot uz velna paraušanu. Bet arī šeit ir problēmas - zūd jau pieminētā konsekvence lietotājiem un līdz ar to pieejamība un lietojamība, jo "Dievs piedod dizaineriem, jo viņi reizēm nesaprot, ko dara"...

Pats raksts "Konsekvents vai stilīgs jeb kuram ērtums svarīgāks?" ir pieejams te:]]>
Kaspars Foigts (laacz) norāda uz dažiem lietojamības aspektiem no savas pieredzes Lietojamība Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/laacz-norada-uz-lietojamibas-aspektiem/ https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/laacz-norada-uz-lietojamibas-aspektiem/ Mon, 28 May 2007 18:41:54 +0000 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Otrs ieteikums ir lapās, kurās var tikt pieprasīta informācija par lietotājam sensitīviem datiem, ievietot podziņu "Atteikties".]]> laacz iesaka pie balsošanām ar variantiem "patika/nepatika", pievienot vēl vienu variantu - "vienalga".
Otrs ieteikums ir lapās, kurās var tikt pieprasīta informācija par lietotājam sensitīviem datiem, ievietot podziņu "Atteikties".
Kaspars Foigts (laacz)Pirmais ieteikums tiek pamatots ar to, ka, ja nedod lietotājam izvēlēties variantu "vienalga", tad lietotājs, kuram patiesībā ir vienalga, sāks domāt, vai viņam patika vai nē, un šādu "piespiestu" balsojumu rezultāti esot diezgan nepārliecinoši. Acīmredzot laacz pieredzi šai jautājumā smēlās no sevis veidotā nekur.lv.

Otrais ieteikums pamatojās ar to, ka cilvēkam ir iekšēja drošība sajūtas, ka viņš var jebkurā brīdī atteikties no piedāvājuma, un būt drošs, ka viņam netiks noņemti kādi slēptie maksājumi, vai kā savādāk izmantoti viņa dati - pat ja patiesībā arī nav nekādu slēpto maksājumu vai datu izmantošanas.

Pats raksts par to atrodams te.

]]>
Džeikobs Nīlsens nosaka jaunus mājaslapu lietojamības standartus Lietojamība Ziņas https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/jauni-majaslapu-lietojamibas-standarti/ https://web.hc.lv/lietojamiba/zinas/jauni-majaslapu-lietojamibas-standarti/ Sun, 27 May 2007 17:47:09 +0000 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Lietojamības (usability) eksperts Džeikobs Nīlsens intervijā atklāj dažas interesantas lietas, kuras ir mainījušās līdzi laikam - par lapas ielādes ātrumu, saitēm u.c.
Džeikobs NīlsensSvarīgākās lietas ir šādas:
  • Lapas ielādēšanās likums vismaz 8 sekundžu laikā ir novecojis. Normāli lapai būtu jāielādējās 1 sekundes laikā.
    Ir 3 likumi šai saistībā, kas balstās uz cilvēka fizioloģiju:
  1. Ja lapa ielādējas ātrāk par sekundes desmitdaļu, tad lietotājam šķitīs, ka tas notiks acumirklī.
  2. Ja lapa ielādējas sekundes laikā, tad lietotājs jutīs, ka jāgaida, taču viņam šķitīs, ka navigācija notiek plūstoši un bez problēmām.
  3. No 1 līdz 10 sekundēm ir cilvēka uzmanības robeža.
  • Ja agrāk Džeikobs Nīlsens ieteica saites veidot zilā krāsā, tad tagad viņš vairs nenosaka konkrētu krāsu - galvenais, ka saitēm jābūt atšķirīgā krāsā no pārējā teksta.
  • Vēl aizvien Džeikobs Nīlsens apgalvo, ka Flash tehnoloģijas izmantošana 99% gadījumos ir nevietā.
  • Ziņu izsūtīšanai uz e-pastu Džeikobs Nīlsens piedāvā ļaut izvēlēties lietotājiem intervālu, par kuru viņi vēlas saņemt ziņas - piemēram, ir cilvēki, kurus neapmierina e-pasti katru dienu, bet viņi būtu ar mieru saņemt informāciju reizi mēnesī.
Saites:
]]>