Skatiena izsekošanas pētījums Google rezultātu lapai

13.10.2007. 01:12:16 sagatavoja Deniss Fedotovs (deni2s)

Kompānija Enquiro ir veikusi skatiena izsekošanas pētījumu Google rezultātu lapām, kas parāda, cik daudz, kurā brīdī un kur cilvēki skatās lapā, atkarībā no attēla atrašanās lapā.

Pētījuma pamatā tika dažādi pārveidota Google universālās meklēšanas rezultātu lapa (SERP – search engine results page), un tika skatīts, vai var izmainīt tipisko lietotāju uzvedību. Pieņēmums bija, ka attēli lapā (kādi tie ir Google universālajā meklēšanā) varētu mainīt lietotāju tipisko uzvedību, kas arī tika pierādīts.


Lapas sadalīšana

Kopīgā lietotāju tendence parastā rezultātu lapā, bija sākumā vērst skatienu lapas kreisajā augšējā stūrī (bildē pa labi atzīmēts ar A), un sākt skanēt lapu no šejienes – sākumā vertikālā virzienā (bulta uz leju), bet pēc tam arī horizontālā virzienā, kad virsraksts piesaista uzmanību (bulta pa labi). Attēlā vietas, kur skatiens ir uzkavējies visintensīvāk ir atzīmētas kā karstuma plankumi.

Skanēšanas karstuma karte

Izmainītajā lapā, kurā ir pievienota bilde, var pamanīt (bildē pa kreisi), ka, lai gan notiek neliela skanēšana kreisajā augšējā stūrī (B), izskatās, ka skanēšana nesākas tur. Tā vietā, skanēšana sākas pie attēla rezultātos (C). Skanēšana turpinās uz sāniem un uz leju (D). Vai tas varētu nozīmēt, ka aktīvais trijstūris tiks novirzīts uz leju?

Patiesībā grafiskā elementa atrašanās augstu rezultātos, kā piemēram iPhone attēls rezultātos, kas redzami zemāk, izskatās, ka mentāli sadala lapu pa daļām. Izskatās, ka iedomātie attēla robežu pagarinājumi sadala lapu turpmākajai skanēšanai. Te ir skanēšanas secība, ja pastāv šeit minētie apstākļi.

iPhone attēls rezultātos

Lai gan mēs vēl aizvien cenšamies pacelt skatienu uz kreiso augšējo stūri, mēs praktiski vienlaicīgi (zem sekundes) pārvietojam saktu uz attēlu (A), lai pārliecinātos, vai tas ir atbilstošs. Grafiskais attēls izskatās iespaidīgs skatiena piesaistītājs. Tendence tālāk ir pārliecināties, vai ieraksts blakus attēlam (B) ir atbilstošs un unikāls savā ziņā. Mūsu smadzenes mums saka, ka, ja ierakstam ir unikāls izkārtojums, tad tam vajadzētu būt unikālam savā ziņā. Visdrīzāk, tas ir tāpēc, ka šāds izkārtojums iekš SERP ir diezgan neierasts. Iespējams, ar laiku, mēs kļūsim mazāk jūtīgi pret šādiem ierakstiem. Lai nu kā, šajā mirklī mēs redzējām tendenci skanēt šo ierakstu pirmo. Pēc tam, jo mums tomēr prasās noskanēt 3-4 ierakstus, pirms izdarīt izvēli, mēs izvēlamies no daļām virs attēla (C) un zem attēla (D).

E formas skanēšana

No augšas uz leju un no kreisās uz labo F formā skanēšanas, mainītajā rezultātu lapā ir redzama vairāk E formas skanēšana, ar vertikālo un pirmo (laika ziņā) horizontālo svītru tajā vietā, kur atrodas attēls. Iepriekšējā F formas tendence no augšas uz leju un no kreisās uz labo malu izskatās, ka ir dramatiski zaudējusi savu aktualitāti ar attēla esamību.


Skanēšanas norobežošana

Cita kopīga uzvedība, kas tika novērota, bija skanēšanas „norobežošana” ar attēlu vai grafisko elementu klātesamību ar taisnām malām.

Skanēšanas ierobežošana

Izskatās, ka mums patīk pagarināt šīs taisnās līnijas, lai noformētu mentālas robežas, kuras izmantojam sadalot lapu skanēšanai. Papildus lapai sadalīšanai skanēšanai, kas tika aprakstīta agrāk, tas var arī iegūt skanēšanas aizlieguma efektu zem šīm robežām. Piemēram, palūkojieties abos attēlos augstāk. Abos gadījumos izskatās, ka attēla klātesamība ir izveidojusi robežu, kas aizliedz skanēt zemāk, un kas noved pie intensīvākas skanēšanas augstāk.

Tas, protams, ir atkarīgs no ātras aplūkošanas, lai pārliecinātos, vai noderīgākais atrodas virs vai zem robežas. Iekš SERP, ja te ir pietiekoši ierakstu virs robežas (pieņemot, ka mums ir vismaz dažas piedāvātās iespējas), ir dabīgi pieņemt, ka mēs atradīsim meklēto drīzāk augstāk, nekā zemāk. Taču fakts ir, ka taisnstūraina attēla klātesamība noved pie attēla sānu pagarinājuma, lai radītu robežas, un, kad lapa ir sadalīta, mēs mēdzam pieņemt šīs sekcijas kā vienotu veselumu, tā vietā, lai skanētu katru ierakstu individuāli. Šis ir tas pats ieradums, kas liek mums ignorēt vairākas reklāmas labajā lapas pusē pēc kārtas, pēc ātra skatu uzmetiena uz pirmo, tā vietā, lai skanētu tās individuāli. Sadalīšana un šo robežu esamība maina mūsu lineāro skanēšanas ieradumu, liekot mums sadalīt lapu vēl vairāk.

Aplūkojot dažādus Google SERP variantus, izskatās, ka te ir diezgan daudz ko attīstīt, kas varētu ietekmēt to, kā mēs uztveram meklēšanas rezultātus. Grafiska elementa klātesamība uz lapas ietekmē mūs savādākā manierē, kā vienkārši parādot mums teksta attēlus. Pirmkārt, kā Jakob Nielsen to ir norādījis, mēs uztveram attēlus daudz ātrāk. Ātrs acu skatiens ir pietiekošs, lai mēs noteiktu attēla nozīmi. Bet otrkārt, un iespējams tas ir vēl būtiskāk, attēls iekairina citas smadzeņu daļas. Teksta lasīšana ir abstrakts, loģisks process, bet attēli mūs ietekmē emocionālā līmenī. Pēdējie pētījumi pierādījuši, ka gadījumā, ja mūsu smadzenes apstrādā dažāda tipa informāciju paralēli, tad emocionālākā informācija tiek apstrādāta daudz ātrāk par racionālo. Kaut kas, kas skar mūsu emocijas, kļūst par ietekmīgu skatiena piesaistītāju.

Tomēr, arī vienkārši ar attēla esamību nav pietiekami. Attēlam jāpiedāvā arī informācijas „smarža”. Attēlam jābūt atbilstošam mūsu iedomai. Un, jo tas ir attēls, mēs varam noteikt atbilstību ļoti ātri. Mēs varam noteikt gan attēla atbilstību, gan cik tas ir saistošs un sekundes daļā noteikt, vai tas ir mūsu uzmanības vērts. Ja attēls izpilda šo uzdevumu, tad mēs to varam apbalvot ar uzmanīgāku skanēšanu. Piemēram, aplūkojiet šos piemērus.

Neatbilstoša bilde

Attēli pierāda skanēšanas ietekmēšanu agrākajās interakcijas stadijās, piesaistot skatienu un darot to, izveidojot savādāku skanēšanas rakstu. Nevienā gadījumā nav redzams „karstums” uz attēla, jo mums nav jāvelta daudz laika, lai to saprastu, taču mēs redzam attēlu stipro ietekmi uz aci.

Mēs varam noteikt atbilstību diezgan ātri, un ja attēls tiek atzīts par neatbilstošu, mēs ātri virzāmies tālāk. Piemēram, karstuma kartē augstāk, pieprasījums pēc „spice girls” parādīja parodiju klipu no YouTube, kas izrādījās mazāk atbilstošs par ierakstiem virs un zem tā. Lai gan attēls pievērsa uzmanību, tas to nenoturēja. Pievērsiet uzmanību, ka te bija arī vēlāka nosaukuma vai apraksta fragmenta (snippet) skanēšana. Te nebija informācijas „smaržas”.

Atbilstoša bilde

Salīdziniet to ar rezultātiem priekš Apple iPhone. Šajā gadījumā attēls izrādās atbilstošs un piesaista uzmanību. Tas noved pie skanēšanas, un, kas ir svarīgāk, rezultāta, kas pieder attēlam agrākas skanēšanas. Šis ir klasisks piemērs, kad attēls veido informācijas „smaržu”, kas pievērš pastiprinātu blakus esošās informācijas skanēšanu.


Personalizācijas ietekme

Tika iztestēts arī kā personalizācija varētu ietekmēt lietotāju pieredzi. Šajā scenārijā interakcija tika sadalīta divās daļās. No sākuma, pētījuma dalībniekiem tika dota iespēja pameklēt vairāk informācijas par Apple iPhone. Netika ierobežotas viņu online aktivitātes, taču tika piefiksētas mājaslapas, kuras viņi apmeklēja un kādus meklējumus viņi veica. Tad, šī informācija tika izmantota, lai izveidotu meklēšanas rezultātu lapas maketu, otrajai sesijai, kur pētījuma dalībniekiem tika palūgts atsākt, kur viņi beidza un turpināt meklēt vairāk par iPhone. Tika parādīti personalizēti rezultāti pozīcijās 3, 4 un 5, pielāgoti vietām, kur dalībnieki varētu meklēt informāciju. Pārējie rezultāti bija reāli Google rezultāti.

Personalizēts pret nepersonalizētu

Bija interesanti salīdzināt interakcijas ar 3., 4. un 5. pozīcijām, testa pozīcijas personalizētajos rezultātos personalizētajos maketos un nepersonalizētajās versijās.

Šie personalizētie rezultāti, lai gan tie neatradās pirmajās divās top pozīcijās pierādīja sevi ļoti labi. Grafiks zemāk norāda aplūkošanas laika procentus, fiksācijas procentus un reālos klikus nepersonalizētajos rezultātos attiecībā pret personalizētajiem. Karstuma kartēs augstāk, var redzēt šīs vietas salīdzinātas, pirmajā kartē nepersonalizēti rezultāti un otrā kartē – personalizētie rezultāti.

Grafiks

Acīmredzami, testa pozīcijām, personalizācija piešķīra stipru informācijas „smaržas” komponentu, ar šo ierakstu efektivitātes dubultošanos, salīdzinot ar nepersonalizētajiem rezultātiem. Šie trīs personalizētie rezultāti arī savāca divas reizes vairāk klikšķus, kā augšējie divi dabīgie rezultāti, dramatiska atšķirība no nepersonalizētiem rezultātiem, kur 3., 4. un 5. ieraksti savāca tikai trešdaļu no tiem klikšķiem, ko savāca 1. un 2. ieraksti. Personalizētie rezultāti piesaistīja gandrīz 4 reizes vairāk klikšķus, kā nepersonalizētie rezultāti.

Tagad aplūkosim, kas notiek, ja tiek kombinēti universālās meklēšanas rezultāti ar personalizētās rezultātiem. Šī kombinācija, vismaz, kā tā tika attēlota, parāda ļoti interesantu skanēšanas rakstu, kas varētu dot būtiskas norādes informācijas optimālākai izvietošanai lapā.

Kombinēti universālās meklēšanas rezultāti ar personalizētās rezultātiem

Vienkāršākais veids to parādīt būtu parādīt no sākuma kā izskatītos tipisks skanēšanas raksts, ja nebūtu iesaistīti universālie un personalizētie meklēšanas rezultāti:

Rezultātos lielākā daļa vērstu skatienu augšējā kreisajā stūrī, tieši virs (E). Tad tie sāktu skanēt lapu uz leju lineārā veidā, sākumā palūkojoties sponsorētajās reklāmās, kas atrodas „E” sadaļā, tad turpinātu uz dabīgiem rezultātiem „C” sadaļā. Izvēles brīvībai nepieciešamie ieraksti ir izvēlēti, visdrīzāk tie sastāvēs no diviem augšējiem sponsorētajiem rezultātiem un diviem augšējiem dabīgajiem rezultātiem, un ieraksts, kas piedāvās labāko atbilstību un „garšu”, tiks izvēlēts.

Taču aplūkosim kā attēla un personalizēto rezultātu ieviešana izmaina skanēšanas rakstu. Tagad skatiens tiek sākumā fiksēts uz attēlu un uz ieraksta nosaukumu, kas atrodas blakus (A), pēc tam ieraksts sadaļā „B” visdrīzāk tiktu noskanēts pirmais. Pēc tā, lietotājam būtu jāizvēlas starp ierakstiem virs un zem. Ja nebūtu personalizācijas, mēs pieņemtu, ka virsējiem rezultātiem būtu lielāka „smarža”, taču tā nenotiktu, ja personalizētie rezultāti iegūst no personalizācijas. Uzmanība tiktu piesaistīta uz leju (kas ir dabīga skatiena tendence), lielākas „smaržas” dēļ, ko nosaka personalizācija. No karstuma kartes ir redzams, ka personalizētie rezultāti novērsa diezgan lielu skanēšanas uzmanību prom no lapas augšas.

Vizuāli bagātākas un iespējami atbilstošāku meklēšanas rezultātu lapas ienākšana dramatiski ietekmēs, kā mēs skanējam šādu lapu. Pirms šī pētījuma bija ievērota diezgan viendabīgs skanēšanas raksts Google meklēšanas lapās, lai gan tas diezgan stipri atšķīrās no skanēšanas raksta starp Google, Yahoo! un Microsoft meklēšanas rezultātu lapām. Tas bija par spīti tam, ka visas trīs meklētājsistēmas izmantoja diezgan vienādu lapas izkārtojumu, un tam par iemeslu pārsvarā bija mazas formatēšanas atšķirības un tas, cik agresīvi meklētājsistēma rādīja top sponsorētās reklāmas. Taču, kad lapa kļūst par dinamiskāku vidi, mēs pielāgojamies, novēršoties no „no augšas uz apakšu, no labās uz kreiso” F veida skanēšanu, kas veidoja Zelta Trīsstūri, uz vairāk ogu lasīšanai līdzīgo interakciju, kas mainās atkarībā no elementu izvietojuma uz lapas. Pagātnē SERP reālā vērtības skala bija diezgan statiska: augšā un pa kreisi. Izskatās, ka nākotnē to būs daudz grūtāk nodefinēt.

Raksta autors ir Gord Hotchkiss, kompānijas Enquiro izpilddirektors.
Raksts pārtulkots no searchengineland.com.

3 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
Bytec komentēja 13.10.2007. 09:53:56 (ip:87.226.46.218)
Komentāra reitings: 0

Skan tikai skaņa! Pareizais vārds ir skenēt.

dzēsts lietotājs komentēja 16.10.2007. 09:59:12
Komentāra reitings: 0

nice...
tātad jācenšas lapas popularizēšanai panākt augstu vietu rezultātos ar attēlu...

Ar4a (artis_333@inbox.lv) komentēja 16.06.2008. 02:47:39 (ip:85.15.208.191)
Komentāra reitings: 0

Da bļag skanēt, skenēt.. latv val. vispār tāda vārda nav :@

ir apskatīšana, aplūkošana.

Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





[ uz rakstu sarakstu ]

Reklāma
Par web.hc.lv

web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.

[Valid RSS] Valid XHTML 1.0! Valid CSS!

RSS 2.0 ziņu barotne (news feed)  Twitter

reģistrēties