Obligāta lasāmviela blogotājiem

Deniss Fedotovs (deni2s), 02.08.2007., 00:46

Esmu redzējis daudz blogus. Diemžēl lielākā daļa no tiem sabojā iespaidu par blogosfēru kopumā. Kāpēc?

Bieži ieraugot kārtējo blogu (jo īpaši, ja tas ir veidots uz WordPress platformas), mani pārņem nepatīkamas sajūtas. Ne jau tāpēc, ka man ir kādas pretenzijas pret WordPress platformu, blogiem, vai to autoriem personiski. Vienkārši ir tāda sajūta, ka tīmeklis tiek piesārņots ar kārtējo drazu, kas atkārto jau publicēto.

Latvijas blogotāju starpā notiek neformāla sacensība, kurš uzrakstīs pirmais par citur aprakstītu jaunumu. Pēc tam blogotāji saitējas savā starpā: "Redz kāds jaunums rakstīts A lapā, atradu caur B lapu, vēl par to raksta X un Y!" Un neviens neko būtisku neuzraksta, netiek veidots kvalitatīvs saturs. (Kādreiz par to pašu laacz sūdzējās savā blogā, ja kāds atrod, iemetiet, lūdzu, saiti komentāros uz to rakstu.) Kurš pirmais paspēj uzrakstīt uz to vairāk atsaucas citi, un tam ir lielāks apmeklējums. Ne ilgāk par nedēļu gan...

Raksti rakstus, nevis postus!Agrāk man patikās pods.lv raksti par web jomu, patikās arī laacz.lv. Bet pēdējā laikā laacz raksta aizvien biežāk par personiskām lietām, kuras, manuprāt, nonivilē laacz.lv resursa vērtību. Arī par pods.lv, kopš jaunās versijas, domāju līdzīgi - ir īsi raksti, kuros noderīga, reāli pielietojama satura ir ļoti maz. Ir par ko padomāt, vai ne? Pa retam ar saturīgiem un analītiskiem rakstiem savā blogā mani pārsteidz 0nkulis (lai gan man rodas par viņu iespaids, ka viņš varētu būt labs ideju ģenerātors, bet ne realizētājs), arī Ulda Zariņa apcerīgos rakstus reizēm man patīk palasīties.

Nesaistot ar iepriekšrakstīto, esmu bieži pārdomājis, kas ir manis veidotais saturs, par kuru es pats esmu lepns? Kurš ir un būs aktuāls vēl vairākus gadus pēc tā uzrakstīšanas? Par kuru man pašam ir gandarījums? Kuru es atceros, un atsauksmes par kuru es ik pa laikam paskatos?

100% gadījumu tas ir saturs, kuru es neesmu veidojis vienā dienā. Tas ir saturs, kuru esmu pārdomājis varbūt vairākus mēnešus ilgi, pirms to izteikt vārdos. Daļu no tā es esmu rakstījis pat vairākas dienas. Esmu pat vienreiz vairākas dienas pavadījis atbilstošas bildes meklējumos kādam rakstam. Un daļu no tā es esmu pārlasījis, pārlabojis un koriģējis, tad aizmirsis rakstīto un atsācis visu no jauna, lai varbūt pēc pāris mēnešiem to publicētu. Ir raksti, kuri tapuši un tikuši publicēti viena vakara laikā - ja ir bijusi iedvesma. Un arī tad tie ir pārlaboti un koriģēti vēl ilgi pēc to publicēšanas.

Ja kādam ir interesanti tos palasīties, es izlieku saites uz dažiem saviem rakstiem, ar kuriem es lepojos, bet ar vienu noteikumu - neskatieties tos, pirms neesat izlasījuši šo rakstu līdz beigām:
Kā redzat saraksts nav īpaši liels (apzināti neievietoju saistītus ar IT). Visus šos rakstus mani mudināja uzrakstīt kāda man tobrīd aktuāla doma. Bet šie raksti nav par aktualitātēm. Tās ir dažas pamācības, kas kādam var noderēt, un tās ir dažas pārdomas, kuras varbūt rosinās par kaut ko  aizdomāties. Es zinu, ka tieši šādi raksti ir tie, kas padara mājaslapu, kurā tie ir publicēti, par unikālu un neatkārtojamu. Pēc šādiem rakstiem cilvēki spriedīs par mājaslapu. Un nevis pēc tām n-tajām ziņām, kuras tajā, un gan jau vēl vairākos citos portālos, tiek publicētas ik dienas par tuvākajām aktualitātēm.

Esmu arī pats uzrakstījis varbūt pat dažus simtus ierakstus tīmeklī par kādām aktualitātēm. Bet šodien es atminētos varbūt pēdējos divus tādus ierakstus. Ja vēl nesaprotat, uz kuru pusi es "velku", tad te būs vēl viena doma.

Dažas dienas atpakaļ notika kāds alternatīvās mūzikas festivāls, kuru apmeklēja ap 2000 jauniešu. Varat iedomāties, kādas sajūtas sniedz jaunietim festivāls vasarā 3 dienu garumā, brīvā vaļā palaistiem, praktiski meža vidū ar alu, sabiedrību, peldēm un mīļoto grupu uzstāšanos dzīvajā un citām atrakcijām? Kā jūs domājat, cik ilgā laikā šiem 3 mežonīgas dienas ietekmētiem 2000 jauniešiem būs aktuālas bildes no šī pasākuma? Pateikšu priekšā - apmēram vienu nedēļu. Nedēļu pēc pasākuma publicēt bildes nav jēgas - tās vairs nevienu neinteresē.

Un tieši tas pats notiek ar rakstiem par citām "aktualitātēm". Šādu rakstu "derīguma termiņš" ir apmēram viena nedēļa. Padomājiet nākamreiz, pirms rakstiet par kārtējiem iPhone, HD DVD kodiem un citām tamlīdzīgām "oriģinālām aktualitātēm", par kurām jau ir piemēslots pilns internets, un kurām tāpat pēc nedēļas beigsies "derīguma termiņš". Vai tiešām ir vērts piedrazot savu blogu/mājaslapu ar ierakstu (postu), kurš pēc nedēļas jau būs novecojis un sācis smirdēt, lai gan paspējāt pirmais par to ierakstīt? Vai tiešām atmaksājas tam veltīt savu laiku un pūles, tā vietā, lai papūlētos un uzrakstīt oriģinālu, noderīgu, pārdomas rosinošu, motivējošu rakstu, kurš spēj mainīt cilvēku domas un rīcību?

Man dažreiz kā lasītājam ir ļoti apgrūtinoši izlasīt kādā blogā par kādu aktualitāti, kur nav aprakstīts nekas jauns (ko latvijas blogotājs vulgaris var uzrakstīt par iPhone vai jebkuru citu "gadžetu" tādu oriģinālu, noderīgu un interesantu, ne reizes to neturot rokās, kas nav aprakstīts ārzemju lapās?), bet ir dotas saites uz citu lapu, no kuras ir smelta informācija. Aplūkoju arī to, cerībā atrast ko jaunu - nekā, vēl viena saite... Tā nu es velti tērēju savu laiku meklējoties pa saitēm.

Rakstiet saturīgus rakstus, nevis "postus" par "aktualitātēm", un šos rakstus apmeklēs, uz tiem saitēs un atsauksies arī pēc vienas nedēļas,  pēc divām nedēļām un arī pēc gada. Piemēra pēc, tas pats populārais un, jāatzīst, arī ietekmīgais alistapart.com publicē divus rakstus varbūt pāris reizes mēnesī. Toties tie ir tiešām kvalitatīvi, vērtīgi, oriģināli un attiecīgajām aprindām noderīgi raksti, uz kuriem vēl gadiem ilgi cilvēki atsaucas, saitē un citē.

Šī raksta pirmajā rindkopā gribēju ierakstīt, ka tiem, kam slinkums lasīt visu šo rakstu, var uzreiz doties lasīt kādu citu rakstu, kas mani mudināja uzrakstīt šo tekstu, bet tad pārdomāju. Tas, kuram būs slinkums izlasīt šo tekstu, noteikti neizlasīs arī eksperta lietojamības jomā Džeikoba Nīlsena (Jacob Nielsen) rakstu "Write Articles, Not Blog Postings" (angļu val.). Tā ir obligāta lasāmviela blogotājiem un visiem citiem, kas piepilda (piedrazo?) tīmekļa saturu, vai tikai taisās to darīt! Raksts, kurā ir pierādīts, kāpēc jāraksta raksti, lai celtu savu un savas mājaslapas ietekmi un autoritāti, nevis jāposto ieraksti. Nobeigumā daži izvilkumi no Džeikoba Nīlsena raksta tiem, kas vēl šaubās vai ir vērts lasīt:

SUMMARY:

To demonstrate world-class expertise, avoid quickly written, shallow postings. Instead, invest your time in thorough, value-added content that attracts paying customers.

 


For most sites, the content is not the point. Instead, you want to answer customers' questions as rapidly as possible so that they'll advance in the sales cycle and start buying (or donate, or sign up for your newsletter, or whatever else you want them to do).

Elite, expertise-driven sites are the exception to the rule. For these sites, you don't care about 90% of users, because they want a lower level of quality than you provide and they'll never pay for your services. People looking for the quick hit and free advice are not your customers. Let them eat cake; let them read Wikipedia.

 


22 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
Arturs Mednis (arturs@jaffa.lv), 02.08.2007. 12:36:36 (ip:80.81.48.203)
Komentāra reitings: 0

Janu nepamaniji, tad apmekleetaajie blogi ir tie, kuros publicee:
a) smiekliigas bildiites
b) jociigus video
c) dziivniecinjus

deni2s, 02.08.2007. 12:44:02
Komentāra reitings: 0

Tur jau tā lieta, ka apmeklētākie nav tas pats, kas ietekmīgākie. Palasi to Nīlsena rakstu, tiešām labs.
P.S. Ieej tak vienreiz draugos.lv!

Archijs (arturs.zelenkovecs@gmail.com), 02.08.2007. 12:58:48 (ip:84.237.214.236)
Komentāra reitings: 0

Es protams neko, bet ieejot tajā pašā web.hc.lv pirmie četri raksti -
[..]Ingus Rūķis dalās pieredzē, kāpēc būtu jāveido savs blogs
Krizdabz Blogā publicēts raksts, kur Ingus Rūķi...[..]
[..]Google par "startalapām"[..]
[..]iPhone un mājaslapas[..]
[..]SEO[..]
[..]Daži jauni tagi no Google[..]

Kā jau teicu...es jau neko. Tuvākais veids kā atrast sūdīgu blogu - nospiežot šeit "Sākumlapa"

Toms (toms@toms.ir.lv), 02.08.2007. 16:59:29 (ip:81.198.20.28)
Komentāra reitings: 0

imo, katrs raksta par to ko grib un kā grib....

marcisp (pats@marcis.lv), 02.08.2007. 20:34:38 (ip:86.57.55.242)
Komentāra reitings: 0

jautājusm - kas ir tava bloga auditorija? kam tu to raksti?

Es piemēram rakstu vairāk sev un dažiem civlēkiem, kuri ir mani draugi. Es zinu, ka viņiem interesē mana dzīve.

Pa retam iestarpinu arī pārdomu rakstu vai arī kādu jaunumu.

Protams sanāk arī ielikt jokus, lai uzlabotu savu un draugu omu. Tā lūk!

Piekrītu arī Archijam :) Pats nonāc pretrunā ar šo rakstu :P

deni2s, 03.08.2007. 00:28:38
Komentāra reitings: 0

Arī diezgan stipri piekrītu Archijam :) Un sapratu, ka tā turpināt vairs īsti nedrīkst :)

koko (koko@netparks.lv), 03.08.2007. 06:36:50 (ip:81.198.146.170)
Komentāra reitings: 0

Galu galā - tas ir sviests...
Paņem tos sūda 400 blogus un iesaitē rss... Pēc 3 mēnešiem no tiem sūda 400 būs palikuši labi ja 100 daudz maz lasāmi, pie tam ar kopējo rakstu daudzumu maksimums 100 lasāmi raksti dienā. Un dzīvo ar tiem... Nevajag jau drazu lasīt - ja kāds no tās drazas uzrakstīs kaut ko labu, tad viens no taviem 100 to noteikti pārpublicēs un tu uzzināsi.
Un DRAZA konkrētajā gadījumā katram ir sava. Ja tev vairs nepatīk lācis un clx, tad tas nenozīmē, ka citiem tas nepatīk. Ja tev nepatīk lasīt par to kā cilvēks nedēļas nogalē preperējis gurķi, tad nelasi - citiem varbūt tas šķiet visai komiski un interesanti!

vards, 03.08.2007. 10:42:31 (ip:89.248.82.14)
Komentāra reitings: 0

izlasīju līdz pusei un palika neinteresanti ... pats raksts bija par to kā pareizi jāraksta .... a varbūt tā it tikai man

ulzha, 03.08.2007. 11:02:32 (ip:81.198.54.101)
Komentāra reitings: 0

Esmu redzējis *daudz blogu* būtu nedaudz mazāks iespaida bojājiens ;)

cuka, 03.08.2007. 12:51:39 (ip:80.233.156.204)
Komentāra reitings: 0

Patiesībā mazliet atsaukties uz citiem rakstiem vajag. Tādā veidā esmu uzzinājis par daudziem citiem labiem blogiem. Esmu slinks lai pārāk blandītos pa tīmekli un visu laiku meklētu ko jaunu, bet, ja pa linku aizeju uz citurieni un redzu, o, šitais ir labs, tad iesaitēju to arī.

dzēsts lietotājs, 03.08.2007. 13:39:10
Komentāra reitings: 0

Nezinu par bildem nepiekritiishu, piemeram peec googles statistika vel shobaldien cilveki mekle bildes no Snickers BMX.LV Summer Party vnk to redzu pec statistika un pec mekleshanas vaarda, taa pat ari driz nedelja paies un kopsh zvera bet us cilveki kas mekles shsi bildes ari pec tas nedeljas jo redz ir tak cilveki kas diendiena nepavada pie kompiiiti, par lv blogiem daljeelji piekriitu, jo ir ari tak daudz normali friiki kas neraksta taa saucamos POP rakstus, bet tev jau labak zinaat :D :D

Piens (camotbik@gmail.com), 04.08.2007. 00:10:42 (ip:217.199.108.5)
Komentāra reitings: 0

Patiesībā, es tev pilnībā piekrītu. So, neņem galvā neģēļus.

nombre, 04.08.2007. 14:16:17 (ip:217.199.103.15)
Komentāra reitings: 0

ņā, tev ir apnicis ko tādu lasīt, a man apnicis tādus kā Tu lasīt, kas tik žēloties vien māk, identiski kā pensionāri dara

Kaspars Foigts (laacz@laacz.lv), 04.08.2007. 18:09:02 (ip:83.223.131.104)
Komentāra reitings: 0

nombre, Tu jau arī tikai žēlojies :)

Arturs Mednis (arturs@jaffa.lv), 14.08.2007. 12:07:28 (ip:80.70.18.85)
Komentāra reitings: 0.988

Zheeloshanaas, janu nepamaniiji, ir viena no viezbiezhaakajaam teemaam LV blogu rakstos. Nepatika tas, nepatika shitais... Taada kaa "delfu komenteetaaju paaudze". Savukaart raksts labs, un virsraksts veel labaaks.

n4, 21.08.2007. 17:09:17 (ip:89.254.136.195)
Komentāra reitings: -0.985

cik svarigas un globalas temas,lol

Aleksejs, 25.12.2007. 11:07:42 (ip:87.226.35.131)
Komentāra reitings: 0

Jā, Deniss... Piemēram, par to rakstu par meiteņu īsajiem rakstiem viennozīmīgi katrs būtu "lepns".

dzēsts lietotājs, 25.01.2008. 10:52:15
Komentāra reitings: 0

Raksti par šo tēmu gadijumā nav tikuši apspriesti vismaz 3x iepriekš latviešu blogotāju lapās?

Katrā ziņā raksta par ko grib. Lai taču lasītājs pats izlemj kurš blogs viņam liekas kvalitatīvs. Plaša konkurence tikai uzlabo kvalitāti, nelaime tik, ka brīžiem plaša konkurence un zema kvalitāte vienkārši piesarņo internetu, taču ta ir pavisam normala paradība ņemot vēra interneta vecumu. Pēc 50 gadiem gan jau ka situācija būs labaka. šaubos, ka pirmajās avīzes tika ievietoti dzilji analītiski un zinātniski pētnieciski raksti :) Lieciet vienreiz blogotājus miera ar šiem želošanās rakstiem. Cilveki vismaz cenšas un dara, un ar pieredzi nāks arī kvalitāte. Par ģeniāliem žurnālistiem nepiedzimst...

Ilārijs (ilaarijs@gmail.com), 02.02.2008. 01:49:20 (ip:159.148.126.137)
Komentāra reitings: 0

Nu, nav jau nekāds pārsteigums, ka mani piedzīvojumi ir vienīgais un patiesais blogs...

Oļegs (dlf@itforum.lv), 10.10.2009. 12:27:48 (ip:212.93.97.139)
Komentāra reitings: 0

Блоги бывают разными. Есть блоги, которые пишут специалисты своего дела, желающие поделиться с обществом своими мыслями и знаниями. Есть блоги, которые нацелены на обзор новинок в какой-либо области. Еще есть блоги персональные, в которых люди пишут о своей жизни и, обычно, для узкого круга знакомых. А еще есть блоги, которые ведутся чтобы было. Это, пожалуй, самая бесполезная категория.
Но у каждой из категрий найдутся свои читатели. И все эти категории, как и все стили написания статей, имеют право на существование. Поэтому инструкции типа: "Как правильно вести блог" считаю бесполезными.
Да, и не стоит забывать, что не все хотят и умеют создавать уникальный контент. Их, согласно статистике, не более 10 процентов :-). Многие же пытаются поведать миру о том, что их интересует чужими словами. Иначе говоря они копируют чужой контент. Правда иногда они его еще и переводят, что полезно для тех, кто, например, не знает английского.

Отчасти я согласен с автором, что очень уж много бесполезных, неоригинальных, итд статей в нашей блогосфере. Но ведь есть же простой выход - не читай. Выбери то, что нравится, а на остальное забей! Ведь не может вся сеть подстраиваться под желания одного человека. А жаловаться на отсутствие оригинального контента бесполезно - его от этого больше не станет.

>> "Vai tiešām ir vērts piedrazot savu blogu/mājaslapu ar ierakstu (postu), kurš pēc nedēļas jau būs novecojis un sācis smirdēt, lai gan paspējāt pirmais par to ierakstīt?"

Да, стоит! Ибо это называется "новости". Да, они потом устареют, но зато читатели блога узнают эту новость. А потом её и удалить можно...

Спасибо за внимание :)

radikaalz (ajksdhsk@inbox.lv), 25.11.2009. 12:49:46 (ip:80.233.225.196)
Komentāra reitings: 0

//Piekritīšu Artūram Mednim.

Tu teici: Man dažreiz kā lasītājam ir ļoti apgrūtinoši izlasīt kādā blogā par kādu aktualitāti, kur nav aprakstīts nekas jauns, bet ir dotas saites uz citu lapu, no kuras ir smelta informācija.

Viens komentētājs pie viena no maniem ierakstiem teica, ka tas neesot nekas jauns un šis to lietojis vairāk kā gadu un man jautājis, vai es to pats tikai nesen atklājis. Es viņam teicu, lai parunā ar draugiem un paprasa vai kāds no viņiem par to tēmu kaut ko zināja. Devu garantiju, ka būs kāds/kādi kas nemaz nezinās un viņiem tas būs kaut kas svaigs.

Vai tad tas nozīmē, pirms veidot ierakstu, jābrien caur blogiem un jāskatās vai ieraksts par šo tēmu ir bijis vai nee? Nee. Domāju, ka ne visi lasa visu (drauga citāts) un ne visi zin visu.

Aldis P., 19.02.2011. 14:08:25 (ip:89.18.194.166)
Komentāra reitings: 0

Raksts visnotaļ interesants. Ja runā par tiem jaunumiem, tad daudzās žurnālistikas grāmatās ir teikts: ja, kaut kas ir noticis aizvakar, tad tas jau nav vairs jaunums un nav pat tā īsti rakstīšanas vērts. Tā vismaz tas ir teorijā. Man būs daudziem jāpiekrīt: autors pats izvēlas par ko rakstīt un tas jau ir lasītāja uzdevums lasīt to vai citu rakstu. Domāju tāpēc arī izveidoti tādi sociālie tīkli (ja tā, tos var nosaukt), kā Digg un Delicous, kuri palīdz atrast interesantākos rakstus internetā. Ja, blogeris ir centīgs un viņam ir vēlme iemācīties rakstīt, tad tie nekvalitatīvie raksti, kādu dienu aizvadīs viņu līdz vienam kvalitatīvam rakstam, jo, lai labi rakstītu ir ļoti daudz jāpraktizējas.

Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





atpakaļ uz rakstu sarakstu

Par web.hc.lv

web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.

Reklāma
ienāktreģistrēties