web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem: Raksti http://web.hc.lv/seo/raksti/?rss=1/ Raksti par SEO - mājaslapu optimizēšanu meklētājsistēmām (search engine optimizing) lv 2007-2017, web.hc.lv web.hc.lv 60 http://www.hc.lv/inc/baners/hclv_baner_small.gif web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem http://web.hc.lv/ web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Mon, 20 Nov 2017 19:15:11 +0200 2 3 4 5 6 Kā novērtēt saites SEO Raksti http://web.hc.lv/seo/raksti/saites/ http://web.hc.lv/seo/raksti/saites/ Mon, 17 Mar 2008 15:57:45 +0200 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Saišu apmaiņa ir viens no veidiem, kā palielināt apmeklētāju skaitu mājaslapā. Kā novērtēt, ar kurām mājaslapām ir vērts mainīties ar saitēm?
SaiteApmainoties lapai A ar labu B ar saitēm, būtiskākais ieguvums lapai A ir nevis apmeklētāji no lapas B, bet gan apmeklētāju pieplūdums no meklētājsistēmām (jo īpaši no Google). Protams, ka tam pie vainas ir meklētājsistēmu algoritmi, kuri uzskata, ka, jo vairāk saišu ir uz lapu A, jo tajā ir vērtīgāka informācija. Lielākais "vaininieks" ir Google ar savu PageRank algoritmu.

Ja notiek saišu apmaiņa starp 2 lapām, tad ir salīdzinoši viegli vismaz apmēram noteikt vai šī apmaiņa ir abpusēji vienlīdz izdevīga vai nē - pietiek apskatīties uz Google Toolbar PageRank (neaizmirstot, kad tas tika pēdējo reizi atjaunots), var salīdzināt kādas un cik ieejošās saites ir indeksējusi Google un Yahoo! (jo Google apzināti neuzrāda visas tai zināmās saites) ar pieprasījumu link:http://www.domens.lv/lapa.htm un saskaitīt, cik izejošās saites jau atrodas uz lapām.

Lielākas problēmas rodas brīdī, ja tiek piedāvāta saišu apmaiņa starp visām mājaslapu lapām (sitewide), jo tad ir diezgan grūti noteikt katras lapas Google PR un iespējamos ieguvumus, jo īpaši, ja mājaslapu lapu skaits tiek mērīts tūkstošos. Kā tad noteikt, cik kurai mājaslapai ir izdevīgāka apmaiņa?

Case Study: www.hc.lv vs. shkola.lv

Zemāk aprakstīšu, kā es centos noteikt, cik man tas ir izdevīgi, kad man tika piedāvāts mainīties ar saitēm starp shkola.lv un www.hc.lv.
  1. Paskatos abu mājaslapu sākumlapu Google Toolbar PageRank: shkola.lv: 4, www.hc.lv: 5.

  2. Paskatos, kāds ir Google Toolbar PageRank galvenajām sadaļām: shkola.lv: vidēji 3, ww.hc.lv: vidēji 4.

  3. Paskatos, cik saites uzrāda Google uz  sākumlapām: link:http://shkola.lv: 390 un link:http://www.hc.lv: 439.

  4. Paskatos, cik saites uzrāda Yahoo! uz visām lapām mājaslapās: linkdomain:shkola.lv -site:shkola.lv: 2 400 un linkdomain:www.hc.lv -site:www.hc.lv: 8 180.

  5. Paskatos, cik lapas ir noindeksējusi Google katrai mājaslapai izmantojot pieprasījumu site:shkola.lv: 32 600, site:www.hc.lv: 13 000. Izskatās, ka šis ir vienīgais rādītājs, kur shkola.lv apsteidz www.hc.lv. Tomēr vēl aizvien paliek jautājums, cik būtiski tas ir no SEO viedokļa?

  6. Te sākas pati interesantākā daļa. Cik daudz lapas no visām shkola.lv un www.hc.lv lapām ir ar salīdzinoši lielu Google PR? Lai to noskaidrotu, atcerēsimies, ka Google informāciju par lapām glabā divās datubāzēs: primary index (jeb pamatdatubāze) un supplemental index (jeb otršķirīgā datubāze). Kā zināms, pamatdatubāze glabājas lapas, kurām ir salīdzinoši liels Google PR. Kaut arī Google apgalvo, ka pamatdatubāze no otršķirīgās praktiski neatšķiras, tāpēc tā vairs neatklāj, kurā datubāzē atrodas kura lapa, tomēr ir kāds triks, ar kura palīdzību var noteikt, kuras mājaslapas lapas atrodas pamatdatubāzē.

    Veicam meklējumu šādi: site:shkola.lv/* un site:www.hc.lv/*.
    No shkola.lv Google pamatindeksā ir tikai 2 690 lapas, bet no www.hc.lv - 6 510 lapas.
Tad nu beigās man atliek tikai izlemt, vai tiešām apmaiņa ar saitēm ar mājaslapu, kurai ir gandrīz 3 reizes vairāk lapu ir tā vērta? Apskatot visu iepriekš izpētīto - diez vai.
]]>
Google un lapas satura konteksts SEO Raksti http://web.hc.lv/seo/raksti/google-un-lapas-satura-konteksts/ http://web.hc.lv/seo/raksti/google-un-lapas-satura-konteksts/ Sun, 16 Mar 2008 00:22:34 +0200 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Ir zināms, ka Google "patīk" atrast lapas, kurās ir dažādi atslēgvārdi par vienu tēmu. Kā tas notiek, un kā to izmantot savā labā?
VārdiDroši vien jau zināt, ka optimizējot mājaslapas ir ne tikai jāizvēlas pareizie atslēgvārdi, bet arī ļoti svarīgi ir, lai lapas saturs būtu saistībā ar šiem atslēgvārdiem. Piemēram, meklējot jokus, meklētājsistēmas augstāk novērtēs tās lapas, kurās ir saistīti atslēgvārdi - "humors", "komēdija" un tamlīdzīgi.

Bet kā zināt, kurus atslēgvārdus meklētājsistēmas uzskata par saistītiem? Izrādās, ka ir kāds triks, kā to ļoti vienkārši noskaidrot - Google meklētājsistēmā, izmantojot Google "sinonīmu meklēšanas iespējas" (lai gan šis nosaukums synonym search nav īsti korekts, jo tiek atrasti ne tikai sinonīmi). Ierakstam Google meklētājā atslēgvārdu, kuram pieliekam priekšā tildes zīmi, piemēram šādi: ~atslēgvārds. Un rezultātos skatāmies, kuri vārdi ir izcelti - tie arī ir tie, kurus Google meklētājsistēma uzskata par savstarpēji saistītiem.

Piemēram, veicot saistīto vārdu meklēšanu atslēgvārdam "spa" (http://www.google.lv/search?q=~spa), atklājās, ka Google par saistītiem uzskata arī:
  • beauty,
  • massage,
  • salon,
  • resort,
  • spas,
  • hot tub,
  • St. Paul Academy,
  • Seaplane Pilots Association,
  • Society for Pediatric Anesthesia,
  • senior portrait artists.
Kaut arī pēdējās dažas frāzes nav saistīti ar spa procedūrām, tomēr nebrīnieties, jo tās saīsinās kā "S.P.A.".

Līdz ar to, ir skaidrs, ka optimizējot lapas uz atslēgvārdu "spa", būtu diezgan loģiski iekļaut tajās arī saistītos atslēgvārdus - "massage", "beauty" un tamlīdzīgus, kas būtu daudz labāk, nekā izmantot citus nesaistītus vārdus vai nedabīgi bieži atkārtot vārdu "spa".

Par to kā Google izvēlas alternatīvos atslēgvārdus var izlasīt angliski te.

]]>
10 SEO mīti SEO Raksti http://web.hc.lv/seo/raksti/10-seo-miti/ http://web.hc.lv/seo/raksti/10-seo-miti/ Tue, 12 Feb 2008 11:55:40 +0200 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem 10 SEO mīti, ar kuriem es visbiežāk esmu saskāries.
  1. Pietiek ar meta tagu un īpaši meta keywords pievienošanu ar pēc iespējas vairāk atslēgvārdiem, lai lapa būtu optimizēta meklētājsistēmām.

    Mūsdienās reti kura meklētājsistēma ņem vērā meta keywords tagu, jo tur var sarakstīt visu ko vēlies, kaut arī mājaslapas saturs ir par citu tēmu.
  2. Jo vairāk cilvēki klikšķina uz kādu saiti meklēšanas rezultātos (SERP), jo saite meklēšanas rezultātos atradīsies augstāk.

    Ja tā būtu, tad cilvēkiem maksātu par klikšķināšanu uz saitēm, lai tās dabūtu augstāk, vai arī tiktu veidotas programmas, kas to dara cilvēku vietā. Meklētājsistēmas nav ieinteresētas, lai ar meklētājsistēmu rezultātiem varētu tik viegli manipulēt.
  3. Saites no nekvalitatīvām un nevēlamām lapām var pazemināt lapas reitingu meklētājsistēmās.

    Ja tā būtu, tad jau diezgan viegli varētu "norakt" lielāko konkurentu lapas ievietojot uz tām saites no savām vai citām nekvalitatīvajām lapām, vai ne?
  4. Jo vairāk būs saites uz manu lapu, jo labāk. Vienalga kādas.

    Viena saite no kvalitatīvas saites ar augstu reitingu no lapas ar saturu par līdzīgu tēmu var būt līdzvērtīga miljoniem saišu no citām lapām.
  5. Kvalitatīvs (x)HTML kods ir viss, kas nepieciešams, lai panāktu lapai augstu reitingu meklētājsistēmās.

    Diemžēl ar to nepietiek. Ir pareizi jāizvieto atslēgvārdi, jāizveido lapas navigācija, kas vēlamajā veidā sadalītu PageRank pa mājaslapas lapām, jānodarbojas ar saišu apmaiņu, jāizmanto tagi, kas ir paredzēti tikai meklētājsistēmām un jāveic citas darbības, kas ir ārpus (x)HTML lauciņa.
  6. Meklēšanas rezultātos vienmēr pirmajās vietās ir lapas ar vislielāko PageRank.

    PageRank ir tikai viens no faktoriem, kas tiek ņemts vērā izvērtējot, kura lapa iegūs augstāku vietu meklēšanas rezultātos. Turklāt PageRank nav atkarīgs no atslēgvārdiem. Tāpēc parasti meklēšanas rezultātos augstāk būs lapa, kurā ir meklējamais atslēgvārds, nevis lapa ar augstu PageRank, bet bez meklējamā vārda.
  7. Divas saites vienā lapā uz otru lapu dos lielāku efektu, kā viena.

    Google PageRank otrai lapai no tā lielāks nekļūs. Savukārt kopīgais anchor text būs garāks, līdz ar to tikai samazinot tajā izmantoto atslēgvārdu nozīmi.
  8. Google uz WordPress platformas veidotās mājaslapas vērtē augstāk par citām.

    Uz WordPress platformas veidotās mājaslapas jau daļēji ir salīdzinoši meklētājsistēmām draudzīgas. Uz WordPress platformas veidotajās mājaslapās liels uzsvars (izmantojot PageRank sadalījumu) tiek likts uz pēdējiem pievienotiem rakstiem. Turklāt pie posta pievienošanas automātiski tiek pingoti dažādi servisi, lai informētu tos, ka lapā ir jauns saturs. Mājaslapa, kas tiks veidota uz jebkuras citas platformas (ne WordPress), kura ir veidotas meklētājsistēmām draudzīga, ar līdzīgu Google PageRank sadalījumu un pingošanas iespējām, no Google puses tiks novērtēta tikpat augstu.
  9. Jo biežāk tiek postēta jauna informācija, jo labāk no SEO viedokļa.

    Bieža informācijas atjaunošana mājaslapā ir skaidra zīme, ka meklētājsistēmai mājaslapa jāpārindeksē biežāk, taču tas nenozīmē, ka tāpēc mājaslapa meklēšanas rezultātos būs augstākās pozīcijās. Ja mājaslapas apjoms palielinās, bet saišu skaits, kas uz to saitē nepalielinās, pie nepareizas PageRank sadales pa lapām, var gadīties, ka visām lapām PageRank samazinās, līdz ar to meklēšanas rezultātos arī lapu reitings samazinās. Protams, jo lielāks mājaslapas apjoms, jo lielākas ir iespējas koncentrēt PageRank uz vēlamajām lapām, paaugstinot to iespējas pakāpties augstāk meklēšanas rezultātos.
  10. Mājaslapas optimizācijas efekts ir redzams dienas laikā.

    Var paiet pat vairāk kā mēnesis, pirms meklētājsistēma pamanīs visas veiktās izmaiņas mājaslapā. Tikpat ilgs laiks var paiet, līdz meklētājsistēma pamanīs saites uz lapu citās mājaslapās. Un vēl kāds laiciņš var paiet, pirms meklētājsistēma "nostabilizēs savu viedokli" par lapu un tās atrašanās vietu meklēšanas rezultātos, ņemot vērā visus faktorus un nemitīgi mainīgā tīmekļa apstākļus.
]]>
Reitingu sistēmu tumšā puse SEO Raksti http://web.hc.lv/seo/raksti/reitingu-sistemu-tumsa-puse/ http://web.hc.lv/seo/raksti/reitingu-sistemu-tumsa-puse/ Thu, 18 Oct 2007 01:15:03 +0300 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Mājaslapas piedalīšanās dažādās reitingu sistēmās un topos var atstāt ļoti negatīvu efektu uz tās apmeklētību, īpaši no meklētājsistēmām.
top.lv ekrānšāviņšKā zināms, viena no lielākajām daļām apmeklētāju visbiežāk mājaslapā nokļūst caur meklētājsistēmām, no kurām lielāko tirgus daļu tur Google. Tāpēc ir svarīgi izprast, kā mājaslapas reitingu Google meklētājsistēmā var ietekmēt piedalīšanās dažādās reitingu sistēmās un topos, kā, piemēram, top.lv, reitingi.lv un citos.

Palūkosimies uz reitingu sistēmu lapu Google Toolbar PageRank (turpmāk - PR). Protams, ka šo lapu Google Toolbar PR ir diezgan augsti. top.lv - 6, statistika.lv - 6, stats.tunt.lv - 6, reitingi.lv - 6. Jo populārāka sistēma, jo lielāku Google PR tā ir savākusi pateicoties saitēm, kas ir ievietotas lapās, kas piedalās reitingā.

Ļoti bieži šajās reitingu lapās (parasti populārākajās reitingu sistēmās) tiek ievietotas tiešās saites uz reitinga sistēmu īpašnieku citām lapām ar mērķi nodot tām daļu no šī augstā Google PR. (Sīkāk kā un kāpēc tas notiek var izlasīt rakstā "Google Pagerank un Google Toolbar PR").Savukārt saites uz mājaslapām, kas piedalās reitingā tiek veidotas tā, lai tās „neatdotu” Google PR šīm mājaslapām, ko var panākt ar dažādiem veidiem – izmantojot pāradresēšanu ar nokonfigurētu robots.txt failu un citiem veidiem.

Patiesībā šīs reitingu sistēmas ir ļoti labi Google PR „akumulatori”. Uzskatāmi piemēri šādām reitingu sistēmām ir europuls.eu (notiek netieša pāradresēšana, kur starpposms tiek nobloķēts no Google PR nodošanas tālāk, izmantojot speciāli nokonfigurētu robots.txt failu) un web.top.lv (nesen vēl izmantoja to pašu metodi, ko europuls.lv, bet tagad laikam izdomājuši ko jaunu). Tāpēc piedalīties šādās reitingu sistēmās, manuprāt, nav vērts, jo piedalīšanās reitingu sistēmās tikai samazina mājaslapas PR, kas savukārt nozīmē to, ka apmeklētāji no Google (un arī no citām meklētājsistēmām) nāks mazāk. Un stipri mazāk, nekā nāks apmeklētāji no reitingu sistēmas.

Ir arī pozitīvie piemēri – dažas reitingu sistēmas, kurām ir salīdzinoši augsts Google PR, un kuras labprāt ar to dalās, ievietojot tiešās saites bez visādām viltībām uz tām lapām, kas piedalās šajā reitingā. Piemēri šādām reitingu sistēmām varētu būt stats.tunt.lv un gmetrix.lv (lai piedalītos gmetrix.lv, pat nav nepieciešams ievietot saiti uz pašu gmetrix.lv).

Vienīgi, šajās sistēmās ir jālūkojas vai jūsu lapa būs pietiekami augstu topā, lai saņemtu pietiekami daudz Google PR, kā arī vai topā nav pārāk daudz saišu uz citām lapām (kas var ne tikai samazināt Google PR, ko var dabūt no šīs lapas, bet, iespējams, var pat dot negatīvu efektu Google reitingā).

stats.tunt.lv logoRunājot par konkrētu piemēru, uz šī raksta tapšanas brīdi, stats.tunt.lv sākumlapai ir Google Toolbar PR 6, bet sadaļu lapām – Google Toolbar PR 5. Tie nav slikti rādītāji, ņemot vērā, ka pretī jūs iegūstat tiešu saiti no šīm lapām un līdz ar to arī daļu no Google PR. Lai gan mājaslapas iekļaušana sākumlapas reitingā ir maksas pakalpojums (~1 Ls mēnesī), domāju, ka tas ir izdevīgs darījums, ja lapai ir ap 1000 apmeklētāju dienā, kas ļauj šai lapai pakāpties topā diezgan augstu. Par šo naudu tiek iegūta arī paplašināta statistika par mājaslapas apmeklētājiem, kas tikai ceļ šī pakalpojuma vērtību. Ja ir vēlme ievietot savā lapā „neredzamo” stats.tunt.lv skaitītāju, tad par to ir jāmaksā 1,5 Ls mēnesī.

Cita ieteicama bezmaksas reitingu sistēma varētu būt lietuviešu top.chebra.lt, kurai, vismaz uz raksta tapšanas brīdi, ir Google Toolbar PR 5, kā arī šajā reitingu sistēmā vēl nepiedalās daudz mājaslapas, tāpēc ir lieliska iespēja tikt topa virspusē pat ar salīdzinoši nelielu apmeklētāju skaitu, iegūstot diezgan lielu Google PR daļu savai mājaslapai.
]]>
SEO mīti un patiesība SEO Raksti http://web.hc.lv/seo/raksti/seo-miti-un-patiesiba/ http://web.hc.lv/seo/raksti/seo-miti-un-patiesiba/ Tue, 24 Jul 2007 02:20:38 +0300 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem SEO ir joma, kurā nav noteikti konkrēti likumi, kas ir pareizi un kas nav pareizi, kas strādā un kas nē. Ir tikai vadlīnijas. Tāpēc bieži var lasīt par SEO idejām un mītiem, kuriem grūti rast pamatojumu.
Izlasīju kādu rakstu angļu valodā par populārākajiem SEO mītiem. Rakstā tiek atspēkoti tādi mīti kā:
  • SEO var veikt jebkurš
  • Labam reitingam meklētājsistēmās pietiek ar META tagiem
  • Atslēgvārdu blīvums ir pats būtiskākais
  • Nekad nevajag pārveidot savu mājaslapu
  • Saitēšana ir pati būtiskākā
  • Dažādi domēni, kas norāda uz vienu un to pašu mājaslapu uzlabo reitingu
  • Mājaslapas adrese regulāri jānorāda meklētājsistēmām
Iesācējiem ļoti noderīgi. Taču es, kādu laiku darbojoties ar mājaslapu veidošanu un SEO, esmu dzirdējies dažādas, bieži vien pat pretrunīgas idejas par to, kā veidot SEO, taču neesmu nekur atradis šīm idejām pamatojumu, tā ka man bieži rodas šaubas vai tie ir SEO mīti, vai patiesība.

SEO mīti?Te ir dažas no idejām, kurām neesmu atradis ticamu pamatojumu (oficiālu paziņojumu no meklētājsistēmu puses vai empīriskus pierādījumus):
  1. No SEO viedokļa ir labi, ja lapas atslēgvārdi atrodas arī lapas beigās
  2. Lai palielinātu lapas apjomu, var legāli izmantot ODP kopiju, pat ņemot vērā šo Google paziņojumu
  3. Meklētājsistēmas indeksē tikai sākumu (pirmos 100 kb?) liela izmēra lapām
    The "keep the number of links to under 100" is in the technical guideline section, not the quality guidelines section. That means we're not going to remove a page if you have 101 or 102 links on the page. Think of this more as a rule of thumb. Originally, Google only indexed the first 100 kilobytes or so of web documents, so keeping the number of links under 100 was a good way to ensure that all those links would be seen by Google. These days I believe we index deeper within documents, so that's less of an issue. But it is true that if users see 250 or 300 links on a page, that page is probably not as useful for them, so it's a good idea to break a large list of links down (e.g. by category, topic, alphabetically, or chronologically) into multiple pages so that your links don't overwhelm regular users.
    29.08.2007, Matt Cutts on Nofollow, Links-Per-Page and the Value of Directories
  4. Lapā vajadzētu būt mazāk par 100 saitēm (Skaitās tikai unikālās? Vai arī ar rel="nofollow" atribūtu skaitās?)

    Sk. augstāk
  5. <title> elements jāievieto uzreiz aiz atverošā <head> taga
  6. <title> elements ir pats būtiskākais on-page SEO faktors

    Jā, tā varētu būt:
    www.seomoz.org/article/search-ranking-factors
  7. Google ļoti "nemīl" jaunus domēnus, kuri nav vismaz gadu veci
  8. Divas identiskas saites no lapas A uz lapu B dos to pašu rezultātu (Google PR ziņā), ko viena saite no lapas A uz lapu B

    Jā:
    www.smashingmagazine.com/2007/06/05/google-pagerank-what-do-we-really-know-about-it/
  9. Atkārtojot atslēgvārdu lapas URL vairākas reizes, uzlabojas lapas reitings meklētājsistēmās
  10. Vārdiem, kuri lapā ir treknā šriftā ir lielāka nozīme (Vai tiešām meklētājsistēmas māk atšķirt gan <b>, gan <strong>, gan <span style="font-weight:bold">, gan <span class="trekns">?)
Ja kādam zināms kas vairāk par šīm lietām, tad, lūdzu, ierakstiet komentāros, pievienojot atsauces uz informācijas avotiem. Varbūt arī citiem ir neskaidrības par SEO idejām un mītiem?
]]>
Atslēgvārdi, un kā tos loka Google SEO Raksti http://web.hc.lv/seo/raksti/atslegvardi-un-ka-tos-loka-google/ http://web.hc.lv/seo/raksti/atslegvardi-un-ka-tos-loka-google/ Tue, 03 Jul 2007 16:38:20 +0300 web.hc.lv - vortāls tīmekļa veidotājiem Izrādās Google.lv diezgan neslikti loka latviešu vārdus.
Meklējot google.lv pēc atslēgvārda "marketings" (bez garumzīmēm), konstatēju, ka Google uzsver savos rezultātos arī tādus vārdus kā:
  • mārketings
  • māretingam
  • mārketinga
  • mārketingu
Google.lv - "marketings"
Jāpiezīmē, ka šāda vārdu locīšana notiek tikai meklējot google.lv, jo google.com šādi neloka vārdus.

Interesanti rezultāti uzrādās arī google.lv meklējot pēc vārda "čats" - bez sagaidāmā "čats" un tagad arī "čati", "čatā", "čatot", "čata", tiek uzsvērts arī tāds vārds kā "chats". Meklējot pēc "chats" gan "čats" netiek uzsvērts.

Google.lv - "čats"

Šādi lūk intesesanti novērojumi, kas ļauj daudz drošāk un dabīgāk locīt atslēgvārdus tekstos, tik daudz neuztraucoties par SEO un to, kā šādi locījumi ietekmēs lapas pozīciju google.lv meklētājsistēmā. Lai gan tomēr jābūt uzmanīgiem - domāju, ka līdzskaņu miju google.lv vēl nav apguvusi.

]]>