Cilvēka uztveres īpatnību pielietošana veidojot mājaslapas
Deniss Fedotovs (deni2s), 17.01.2008., 14:08Veidojot mājaslapas, bieži vien dizains un struktūra tiek izvēlēts vadoties pēc skaistuma vai ērtuma principa. Tomēr, ir svarīgi zināt dažas lietas par cilvēka uztveri, lai mājaslapu izveidotu viegli uztveramu.
Domāju, ka izlasot šo rakstu, beigās radīsies tā pazīstamā sajūta – „tieši tā es parasti arī daru”. Jā, katram cilvēkam ir uztvere, arī tam, kas veido mājaslapu, tāpēc parasti jau intuitīvi lapa tiek veidota balstoties uz cilvēka uztveres īpatnībām. Taču tās nav zināšanas. Zināšanas ir tās, ko var pamatot ar vārdiem, tāpēc varbūt tieši šis raksts palīdzēs izzināt pamatojumu daudzām it kā pašsaprotamām lietām.
Ir viena ļoti būtiska cilvēka uztveres īpatnība – normāli cilvēks uztver ne vairāk par 7-9 objektiem vienlaicīgi.
Kā to var izmantot mājaslapas veidošanā?
Pieļauju, ka šajā lapā ir vairāki tūkstoši objekti. Pat katrs burts un katra pieturzīme ir atsevišķs objekts. Palūkosimies uz vārdiem. Parasti tie nav garāki par 9 burtiem. Vārdus labs lasītājs uztver jau kā vienotu veselumu, nevis burto. Garākie vārdi tiek izburtoti. Līdzīgi ir arī ar teikumiem – skaitās slikts stils veidot pārlieku garus teikumus. Arī garus tekstus ir pieņemts sadalīt rindkopās vieglākai uztverei. Kā redzat, visas šīs diezgan pašsaprotamās lietas, kas ir izkristalizējušās jau kopš seniem laikiem, pamatojas uz cilvēka uztveres īpatnībām.
Ja ir vairāk objektu, kā cilvēks var vienlaicīgi uztvert, tad tie ir jāgrupē un būtiskākais jāizceļ, jo sagrupētus objektus cilvēks uztver kā vienotu veselumu. Piemēram, burti tiek grupēti vārdos, vārdi teikumos, teikumi rindkopās. Virsraksts tiek izcelts.
Sagrupēt objektus var tos atdalot ar strīpu, attēlu, izmantojot krāsas vai izmērus, vienojošus elementus un citos veidos. Ļoti labi var izmantot kontrastus (izmēra, krāsas u.c.), īpaši lai izdalītu grupas svarīgāko elementu (piemēram, raksta virsrakstu).
Pētījumi liecina, ka visērtāk ir lasīt apmēram 35 līdz 65 simbolu garas rindas.
Izprotot, ka cilvēks vienlaicīgi var uztvert 7-9 objektus, nav grūti šādu rezultātu izsecināt pašiem – paņemam 7-9 vārdus un saskaitam tajos burtus, lai iegūtu apmēram to pašu rezultātu.
Ļoti jāuzmanās ar pārlieku lielu objektu piesātinātību. Ļoti bieži, palielinoties mājaslapas saturam un apjomam, mājaslapas veidotāji aizmirst, ka lietotājs, atšķirībā no paša veidotāja, nezin no galvas visu sadaļu nosaukumus, lai izprastu, kur meklēt nepieciešamo informāciju. Ja būs pārāk daudz sadaļas vienā līmenī, tad lietotājs pat neizlasīs ne pusi no sadaļu nosaukumiem, bet drīzāk pameklēs kādu citu lapu, kur informācija būs vieglāk atrodama. Tieši tas pats attiecas arī uz citiem objektiem mājaslapā.
Konkrēts piemērs no pieredzes. Veidojot www.hc.lv un web.hc.lv, tehniski izvēlnē vienā līmenī ir iespējams izvietot ne vairāk par 11 sadaļām (pretējā gadījumā tās sadalās divās rindās). Pateicoties kam, palielinoties sadaļu skaitam, tās bija nepieciešams grupēt, kas tikai nāca par labu lietotājiem.
Pareizi būt bijis, ja sadaļas tiktu sagrupētas pamatojoties nevis uz tehniskajiem ierobežojumiem, bet gan pamatojoties uz cilvēka uztveres īpatnībām. Kaut arī rezultāts tas pats – pamatojums izrādījās nepareizais.
Tas izraisīja citu būtisku problēmu, kura palika kādu laiku nepamanīta un neatrisināta. Tā kā sākumlapā parādās fragmenti no pēdējiem rakstiem un ziņām katrā sadaļā, tad palielinoties sadaļu skaitam, tā palika tik neuztverama, ka lietotāji tajā nespēja orientēties - neatrada sev interesējošās ziņas, kuras tur atradās. Protams, ka pirmā reakcija bija vainot „neuzmanīgos” lietotājus, kuri pat nepacenšas iedziļināties lapas saturā.
Pēc kārtīgas apdomāšanas kļuva skaidrs – sākumlapā ir tik daudz teksta, ka pat lapas veidotāji to nespētu visu izlasīt. Situācija tika risināta samazinot ievietoto teksta fragmentus, atstājot tikai pašu būtiskāko informāciju, kā arī vairāk grupējot objektus izmantojot lielākas atstarpes starp tiem, dažus vizuālos elementus, kā arī krāsu un izmēru kontrastus. Papildus tika izvākti visi liekie un mazāk nozīmīgie elementi – apmeklētāju skaitītāji, vārdi „lasīt vēl” zem teksta fragmentiem un citi. Noteikti, ka daudzi te pamanīs Web 2.0 tendences. Taču rezultāts tika sasniegts - sākumlapa kļuva daudz uztveramāka.
Apskatiet savu lapu – vai tā nav pārblīvēta ar objektiem? Vai tajā būtiskākais ir viegli uztverams? Kā objekti ir sagrupēti?
Mājaslapas saturam jābūt ne tikai kvalitatīvam, bet tam ir jābūt arī kvalitatīvi pasniegtam. Līdzīgi kā labā restorānā – ne tikai garšīga maltīte, bet arī patīkama apkalpošana.
Ir viena ļoti būtiska cilvēka uztveres īpatnība – normāli cilvēks uztver ne vairāk par 7-9 objektiem vienlaicīgi.
Kā to var izmantot mājaslapas veidošanā?
Pieļauju, ka šajā lapā ir vairāki tūkstoši objekti. Pat katrs burts un katra pieturzīme ir atsevišķs objekts. Palūkosimies uz vārdiem. Parasti tie nav garāki par 9 burtiem. Vārdus labs lasītājs uztver jau kā vienotu veselumu, nevis burto. Garākie vārdi tiek izburtoti. Līdzīgi ir arī ar teikumiem – skaitās slikts stils veidot pārlieku garus teikumus. Arī garus tekstus ir pieņemts sadalīt rindkopās vieglākai uztverei. Kā redzat, visas šīs diezgan pašsaprotamās lietas, kas ir izkristalizējušās jau kopš seniem laikiem, pamatojas uz cilvēka uztveres īpatnībām.
Ja ir vairāk objektu, kā cilvēks var vienlaicīgi uztvert, tad tie ir jāgrupē un būtiskākais jāizceļ, jo sagrupētus objektus cilvēks uztver kā vienotu veselumu. Piemēram, burti tiek grupēti vārdos, vārdi teikumos, teikumi rindkopās. Virsraksts tiek izcelts.
Sagrupēt objektus var tos atdalot ar strīpu, attēlu, izmantojot krāsas vai izmērus, vienojošus elementus un citos veidos. Ļoti labi var izmantot kontrastus (izmēra, krāsas u.c.), īpaši lai izdalītu grupas svarīgāko elementu (piemēram, raksta virsrakstu).
Pētījumi liecina, ka visērtāk ir lasīt apmēram 35 līdz 65 simbolu garas rindas.
- Setting Type #1 Avoid setting type in lines of more than sixty-five characters. Longer lines cause the reader to "double," or read the same line twice.
- Setting Type #2 Avoid setting type in lines of less than thirty-five characters. Shorter lines cause sentences to be broken and hard to understand.
Izprotot, ka cilvēks vienlaicīgi var uztvert 7-9 objektus, nav grūti šādu rezultātu izsecināt pašiem – paņemam 7-9 vārdus un saskaitam tajos burtus, lai iegūtu apmēram to pašu rezultātu.
Teikums no astoņiem vārdiem un četrdesmit deviņiem simboliem.
Ļoti jāuzmanās ar pārlieku lielu objektu piesātinātību. Ļoti bieži, palielinoties mājaslapas saturam un apjomam, mājaslapas veidotāji aizmirst, ka lietotājs, atšķirībā no paša veidotāja, nezin no galvas visu sadaļu nosaukumus, lai izprastu, kur meklēt nepieciešamo informāciju. Ja būs pārāk daudz sadaļas vienā līmenī, tad lietotājs pat neizlasīs ne pusi no sadaļu nosaukumiem, bet drīzāk pameklēs kādu citu lapu, kur informācija būs vieglāk atrodama. Tieši tas pats attiecas arī uz citiem objektiem mājaslapā.
Konkrēts piemērs no pieredzes. Veidojot www.hc.lv un web.hc.lv, tehniski izvēlnē vienā līmenī ir iespējams izvietot ne vairāk par 11 sadaļām (pretējā gadījumā tās sadalās divās rindās). Pateicoties kam, palielinoties sadaļu skaitam, tās bija nepieciešams grupēt, kas tikai nāca par labu lietotājiem.
Pareizi būt bijis, ja sadaļas tiktu sagrupētas pamatojoties nevis uz tehniskajiem ierobežojumiem, bet gan pamatojoties uz cilvēka uztveres īpatnībām. Kaut arī rezultāts tas pats – pamatojums izrādījās nepareizais.
Tas izraisīja citu būtisku problēmu, kura palika kādu laiku nepamanīta un neatrisināta. Tā kā sākumlapā parādās fragmenti no pēdējiem rakstiem un ziņām katrā sadaļā, tad palielinoties sadaļu skaitam, tā palika tik neuztverama, ka lietotāji tajā nespēja orientēties - neatrada sev interesējošās ziņas, kuras tur atradās. Protams, ka pirmā reakcija bija vainot „neuzmanīgos” lietotājus, kuri pat nepacenšas iedziļināties lapas saturā.
Pēc kārtīgas apdomāšanas kļuva skaidrs – sākumlapā ir tik daudz teksta, ka pat lapas veidotāji to nespētu visu izlasīt. Situācija tika risināta samazinot ievietoto teksta fragmentus, atstājot tikai pašu būtiskāko informāciju, kā arī vairāk grupējot objektus izmantojot lielākas atstarpes starp tiem, dažus vizuālos elementus, kā arī krāsu un izmēru kontrastus. Papildus tika izvākti visi liekie un mazāk nozīmīgie elementi – apmeklētāju skaitītāji, vārdi „lasīt vēl” zem teksta fragmentiem un citi. Noteikti, ka daudzi te pamanīs Web 2.0 tendences. Taču rezultāts tika sasniegts - sākumlapa kļuva daudz uztveramāka.
HC.LV sākumlapas ekrānšāviņš - spiediet uz attēla, lai aplūkot lielākā izmērā.
(Attēlā ir izpudināts tas lauks, kas nav redzams uzreiz atverot lapu)
(Attēlā ir izpudināts tas lauks, kas nav redzams uzreiz atverot lapu)
Apskatiet savu lapu – vai tā nav pārblīvēta ar objektiem? Vai tajā būtiskākais ir viegli uztverams? Kā objekti ir sagrupēti?
Mājaslapas saturam jābūt ne tikai kvalitatīvam, bet tam ir jābūt arī kvalitatīvi pasniegtam. Līdzīgi kā labā restorānā – ne tikai garšīga maltīte, bet arī patīkama apkalpošana.
Par web.hc.lv
web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.
Reklāma