Reitingi un topi – plusi un mīnusi
Deniss Fedotovs (deni2s), 18.10.2007., 09:25Cik lietderīgi ir reģistrēt savu mājaslapu dažādos reitingos un topos?
Domāju katrs mājaslapas uzturētājs zina, ka mājaslapas reģistrēšanas dažādos reitingos un topos ir viena no pirmajām lietām, kas jāizdara pēc mājaslapas izveides, lai piesaistītu apmeklētājus. Latvijas tīmeklī eksistē dažādas mājaslapu reitingu un topu sistēmas. Piemēram, top.lv, statistika.lv, stats.tunt.lv, reitingi.lv un citas.
Domāju katrs zina šādu servisu darbības principu – notiek reģistrācija, mājaslapā tiek ievietots kods, kurš nodarbojas ar apmeklētāju uzskaitīšanu un mājaslapas adrese nokļūst topa augšgalā vai apakšgalā, atkarībā no tā, cik apmeklēta ir šī lapa.
Kādi ir šo reitingu sistēmu plusi un mīnusi?
Plusi:
No pirmā acu uzmetiena šķiet, ka neko nevar zaudēt piedaloties kādā reitingu sistēmā. Taču paskatoties dziļāk un uzmanīgāk, atrodas diezgan daudz mīnusu.
Mīnusi:
Starp reitingu sistēmām ir daži izņēmumi, kuru papildus iespējas veido pievienoto vērtību, kas iespējams arī atsver mīnusus:
Mans secinājums ir tāds, ka ar reitingu sistēmām nevajag aizrauties, jo pēc 3 gadu eksperimentēšanas ar dažādām reitingu sistēmām esmu secinājis, ka to lietošana visbiežāk neatmaksājas. Lai salīdzinātu savas mājaslapas apmeklējumu ar citu mājaslapu apmeklējumu nemaz nav obligāti jāpiedalās reitingu sistēmās un dažādos topos, bet lai iegūtu mājaslapai jaunus apmeklētājus reitingu sistēmas nav pietiekoši efektīvas – plusi tomēr neatsver mīnusus. Daudz efektīvāk ir izmantot, piemēram, digg.lv, nekur.lv, bloghouse.lv, draugiem.lv ziņu sadaļu un līdzīgu mājaslapu informācijas agregācijas pakalpojumu piedāvātās iespējas.
Domāju katrs zina šādu servisu darbības principu – notiek reģistrācija, mājaslapā tiek ievietots kods, kurš nodarbojas ar apmeklētāju uzskaitīšanu un mājaslapas adrese nokļūst topa augšgalā vai apakšgalā, atkarībā no tā, cik apmeklēta ir šī lapa.
Kādi ir šo reitingu sistēmu plusi un mīnusi?
Plusi:
- Mājaslapas īpašnieks var salīdzināt savas mājaslapas izaugsmi ar citu mājaslapu izaugsmi.
- Daudzas reitingu sistēmas piedāvā arī sīkāku statistiku par apmeklētājiem (piemēram, statistika.lv, stats.tunt.lv).
- Ik pa laikam mājaslapā nokļūst kāds apmeklētājs no reitingu sistēmas.
No pirmā acu uzmetiena šķiet, ka neko nevar zaudēt piedaloties kādā reitingu sistēmā. Taču paskatoties dziļāk un uzmanīgāk, atrodas diezgan daudz mīnusu.
Mīnusi:
- Pārāk maza atdeve. Lapas, kuras atrodas topa apakšā vispār reti piesaista uzmanību, bet pat mājaslapas, kas atrodas topa augšgalā procentuāli no reitingu sistēmām mājaslapas apmeklē ļoti maz lietotāju.
- Reitingu sistēmas kods parasti tiek ievietots katrā mājaslapas lapā. Līdz ar to, lapas izmērs palielinās, tāpēc lapa ielādējas mazliet, bet tomēr lēnāk.
- Reitingu sistēmas kods parasti attēlo kādu attēlu (visbiežāk 88x31px izmērā skaitītāju) – tātad šim skaitītājam jāatstāj mājaslapā vieta. Raugoties no mājaslapas lietotāja viedokļa, parasti šis skaitītājs viņam lapā 100 gadus nav vajadzīgs un netiks izmantots – tā ir tikai lieka detaļa.
- Pie katras lapas ielādes reitingu sistēmas kods sūta informāciju par apmeklējumu uz reitingu sistēmas serveri, kas arī var padarīt lēnāku lapas ielādi vai pat iebremzēt to, īpaši, ja lietotājam ir lēns interneta savienojums ar reitingu sistēmas serveri, vai, kas ir vēl bēdīgāk, reitingu sistēmas serverim ir kādas tehniskas problēmas un tas nedarbojas.
- Reitingu sistēmas kodā, kas jāievieto lapā parasti ir tieša saite uz reitingu sistēmu. Tātad katrā lapā, būs viena papildus saite. Ja jūsu mājaslapā ir 1000 lapas, tad tas nozīmē 1000 saites uz reitingu sistēmu. Uz šo saiti noklikšķinās reti kurais. Pretī jūs dabūsiet vienu vai divas saites uz savu mājaslapu reitingu sistēmas topā. Pat, ja jūsu 1000 lapās uz reitingu sistēmas saiti noklikšķinās 1 lietotājs un no reitingu sistēmas topā uz jūsu saiti tajā pašā laikā noklikšķinās 10 lietotāji, tad ir arī šīs medaļas otra puse.
Lieta tāda, ka procentuāli no meklētājsistēmām (īpaši Google), parasti mājaslapās nonāk vislielākais apmeklētāju skaits. Līdz ar to ir diezgan būtiski kādās pozīcijās meklētājsistēmās (īpaši Google) atrodas jūsu mājaslapa meklējot pēc dažādiem atslēgvārdiem. Viens no pašiem būtiskākajiem faktoriem, ko ņem vērā meklētājsistēmas ir tas, cik daudz saites ir uz konkrēto lapu no citām lapām. Kā arī cik no šīs lapas saites ved uz citām lapām. Jo vairāk ir ienākošo saišu un mazāk izejošo, jo labāk. Katra saite no meklētājsistēmu viedokļa tiek uzskatīta kā balss par lapu uz kuru tiek saitēts.
Līdz ar to, ievietojot savā mājaslapā katrā savā lapā pa vienai saitei uz reitingu sistēmu, pretī dabūjot vienu vai divas saites uz savu lapu, jūs diezgan stipri negatīvi ietekmējat savu pozīciju meklētājsistēmās, kas var novest pie simtiem apmeklētāju zaudējumiem no meklētājsistēmām, kurus jūs iegūtu, ja jūsu lapa meklētājsistēmu rezultātos būtu augstākā vietā. Krievu valodā ir atbilstošs teiciens – „поменять шило на мыло”, kas latviski varētu būt – „no vilka bēgsi, pie lāča nokļūsi”.
Attēlā redzama statistika (stats.tunt.lv dati) par top 20 domēniem, no kuriem dienas laikā visvairāk ir apmeklējuši Jauniešu kultūras portālu HC.LV. Nepārprotami no meklētājsistēmām (google, search.live.com, smart.delfi.lv, search.yahoo.com, search.msn.com) un citām informācijas agregācijas mājaslapām (draugiem, nekur.lv, klab.lv, bloghouse.lv, digg.lv) ir daudzas reizes lielāka atdeve, kā no reitingu sistēmām (stats.tunt.lv, web.top.lv).
Tā kā šis temats vairāk attiecas uz SEO (Search Engine Optimising – mājaslapu optimizēšana meklētājsistēmām), tad sīkāk par to šo tēmu var izlasīt SEO sadaļā rakstā „Reitingu sistēmu tumšā puse”, kur ir izvērtētas arī dažas reālas reitingu sistēmas.
Starp reitingu sistēmām ir daži izņēmumi, kuru papildus iespējas veido pievienoto vērtību, kas iespējams arī atsver mīnusus:
- stats.tunt.lv – ērta statistika par apmeklējumu, labs Google reitings (izmantojot maksas pakalpojumus)
- statistika.lv – bezmaksas statistika par apmeklējumu (pieļauju, ka Google Analytics apvienojumā ar gmetrix.lv ir pat labāks risinājums).
- top.chebra.lt – bezmaksas statistika par apmeklējumu, labs Google reitings, nav nepieciešams salīdzinoši liels apmeklējums, lai tiktu topa augšgalā.
Mans secinājums ir tāds, ka ar reitingu sistēmām nevajag aizrauties, jo pēc 3 gadu eksperimentēšanas ar dažādām reitingu sistēmām esmu secinājis, ka to lietošana visbiežāk neatmaksājas. Lai salīdzinātu savas mājaslapas apmeklējumu ar citu mājaslapu apmeklējumu nemaz nav obligāti jāpiedalās reitingu sistēmās un dažādos topos, bet lai iegūtu mājaslapai jaunus apmeklētājus reitingu sistēmas nav pietiekoši efektīvas – plusi tomēr neatsver mīnusus. Daudz efektīvāk ir izmantot, piemēram, digg.lv, nekur.lv, bloghouse.lv, draugiem.lv ziņu sadaļu un līdzīgu mājaslapu informācijas agregācijas pakalpojumu piedāvātās iespējas.
Par web.hc.lv
web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.
Reklāma