Jaffa.lv lietojamība
Deniss Fedotovs (deni2s), 26.08.2007., 14:45Mazliet par Artūra Medņa projekta Jaffa.lv lietojamību.
Iespaidojoties no kāda raksta par citu Artūra Medņa projektu mobs.lv, nolēmu paturpināt tēmu un uzrakstīt savas pārdomas par jaffa.lv projekta lietojamību.
Sākšu ar labo. Patīkams, gaišs un „tīrs” dizains, ar salasāmiem burtiem un viegli saskatāmām saitēm populārajā Web 2.0 stilā.
Skaidri redzams, ka kopējo lapas augstumu varētu samazināt vismaz uz trešdaļu, samazinot nepieciešamību izmantot vertikālo scrollbar. Ja lapa ir veidota Web 2.0 stilā, kur viens no galvenajiem principiem ir "nost ar visu lieko un nebūtisko, atstāt tikai pašu nepieciešamo!", tad neizprotami šķiet, kādā sakarā šajā lapā ir palicis popuri.us modulis, kurš rāda nekorektu informāciju - vismaz man Google Toolbar neuzrāda, ka jaffa.lv lapai būtu vispār Google Pagerank. Novācot šo moduli tiktu ieekonomēts diezgan daudz "vertikālās" vietas. Tieši tas pats attiecas uz reklāmu augšā pašā redzamākajā vietā - pati reklāma ir apmēram 10 reizes (!) mazāka, nekā tai atvēlētais lauks. Pat augstumā reklāma ir 3x mazāka, nekā reklāmai atvēlētais lauks. Arī te būtu lieliskas iespējas samazināt lapas "vertikālo" garumu.
Nonākam līdz navigācijai.
Ielogošanas lodziņā pēkšņi, nez kāpēc, paspīd teksts svešvalodā. Nedomāju, ka "Lost password?" tik slikti izklausās pārtulkots latviski, lai to nebūtu vērts tulkot.
Diemžēl, tikai vietām lapas saitēs pie
Noklikšķinam uz kādu saiti, lai apskatītu sīkāku informāciju par kādu pasākumu. Izskatās, ka attēliem vieta nav paredzēta. URL aderese arī nešķiet pārāk lietotājam draudzīga:
Ok, pamēģināšu pameklēt, kādi pasākumi notiek klubā "Depo", kurš atrodas man tuvumā. Ierakstu meklēšanā "depo", skatos rezultātus:
Sākšu ar labo. Patīkams, gaišs un „tīrs” dizains, ar salasāmiem burtiem un viegli saskatāmām saitēm populārajā Web 2.0 stilā.
Skaidri redzams, ka kopējo lapas augstumu varētu samazināt vismaz uz trešdaļu, samazinot nepieciešamību izmantot vertikālo scrollbar. Ja lapa ir veidota Web 2.0 stilā, kur viens no galvenajiem principiem ir "nost ar visu lieko un nebūtisko, atstāt tikai pašu nepieciešamo!", tad neizprotami šķiet, kādā sakarā šajā lapā ir palicis popuri.us modulis, kurš rāda nekorektu informāciju - vismaz man Google Toolbar neuzrāda, ka jaffa.lv lapai būtu vispār Google Pagerank. Novācot šo moduli tiktu ieekonomēts diezgan daudz "vertikālās" vietas. Tieši tas pats attiecas uz reklāmu augšā pašā redzamākajā vietā - pati reklāma ir apmēram 10 reizes (!) mazāka, nekā tai atvēlētais lauks. Pat augstumā reklāma ir 3x mazāka, nekā reklāmai atvēlētais lauks. Arī te būtu lieliskas iespējas samazināt lapas "vertikālo" garumu.
Nonākam līdz navigācijai.
Te nu atkal saskatāmas problēmas:
- Navigācijas elementi (tabi) nav pietiekoši kontrastaini, lietotājiem ar vājāku redzi tas varētu sagādāt problēmas.
- Vai man vienīgajam liekas, ka „Sākumam” vajadzētu atrasties sākumā, nevis beigās?
- Navigācijas elementi nepilda vienu no svarīgākajiem saviem uzdevumiem – neatspoguļo, kurā sadaļā es pašreiz atrodos.
- Ir pieņemts (un pierasts), ka noklikšķinot uz mājaslapas logo no jebkuras lapas var nokļūt sākumlapā. Diemžēl, tikai ne jaffa.lv.
Ielogošanas lodziņā pēkšņi, nez kāpēc, paspīd teksts svešvalodā. Nedomāju, ka "Lost password?" tik slikti izklausās pārtulkots latviski, lai to nebūtu vērts tulkot.
Diemžēl, tikai vietām lapas saitēs pie
<a>
taga tiek izmantots arī title
atribūts. It kā sīkums, bet šādiem sīkumiem piemīt tendence uzkrāties.Noklikšķinam uz kādu saiti, lai apskatītu sīkāku informāciju par kādu pasākumu. Izskatās, ka attēliem vieta nav paredzēta. URL aderese arī nešķiet pārāk lietotājam draudzīga:
http://www.jaffa.lv/pasakumi/job.php?job=255
. Palūkojamies uz virsrakstu. Atkal kontrasta problēma. Tik liela, ka var pat nepamanīt vēl vienu kļūdu - ir redzams teksts "apskatīts reizes", bet nav rakstīts, cik tad reizes ir apskatīts.Intereses pēc palūkojos lapas kodā, kā tad tur izskatās šis virsraksts. Izrādās, ka tas ir tikai 3. līmeņa virsraksts ar tagu
Starp citu, neizprotams šķiet arī
<h3>
! Zem iekš <h2>
taga atrodas daudz nebūtiskāks šajā lapā teksts "Un kurp tu dosies šonedēļ?" un <h1>
tags... tādu nevar atrast. Tātad par semantiski pārdomātu kodu te nav pārdomāts, ar visām no tā izrietošajām sekām.Starp citu, neizprotams šķiet arī
<meta name="description">
un <meta name="keywords">
tagu pielietojums nelietderīgi pārblīvējot tos ar atslēgvārdiem, tikai lieki palielinot lapas koda apjomu.Tā arī neizpratu, vai meklēšana nestrādā, vai arī tiešām nekas netika atrasts, jo nekur nav norādīts, ka nekas netiek atrasts (patiesībā tieši šis fakts mani pamudināja uzrakstīt šo rakstu, tā vietā, lai pievērstos savu projektu labošanai un uzlabošanai).
Varbūt vēlos pievienot kādu pasākumu, kuru es organizēju? Spiežu pievienot pasākumu un te man liek reģistrēties! Tātad man ir jāreģistrējas, lai piepildītu lapu ar saturu? Nē, labāk, lai to dara tie cilvēki, kam Artūrs par to maksā (acīmredzot tā ir, jo savādāk es nevaru izskaidrot pievienoto pasākumu daudzumu, ņemot vērā faktu, ka ir jāreģistrējas, lai tos pievienotu. Varbūt tam ir kāds cits izskaidrojums (iespēja labot informāciju par sevis pievienotajiem pasākumiem?). Ja tā ir tad, tad to vajadzētu norādīt, lai tomēr radītu kaut nelielu motivāciju reģistrēties.
Patiesībā mani māc šaubas par šī projekta attīstību, ja tas paliks ar tādu koncepciju, kāda tā ir pašlaik. Visus pasākumus var atrast daudz atpazīstamākajā projektā notikumi.lv. Es no savas puses varbūt ieteiktu atrast savu nišu, savu mērķauditoriju un ievietot jaffa.lv tikai tos pasākumus, kas šai auditorijai interesētu (līdzīgi, kā tas tiek darīts www.hc.lv/afisa/), nevis gāzt iekšā visus pēc kārtas, kā tas izskatās pašreiz.
Nobeigumā piebildīšu, ka jā, es zinu teicienu par baļķi, aci un skabargu. Un es arī zinu, ka konstruktīva kritika ir daudz lietderīgāka, par klusēšanu - ja es vēlētu jaffa.lv projektam ļaunu, šī raksta nebūtu.
Varbūt vēlos pievienot kādu pasākumu, kuru es organizēju? Spiežu pievienot pasākumu un te man liek reģistrēties! Tātad man ir jāreģistrējas, lai piepildītu lapu ar saturu? Nē, labāk, lai to dara tie cilvēki, kam Artūrs par to maksā (acīmredzot tā ir, jo savādāk es nevaru izskaidrot pievienoto pasākumu daudzumu, ņemot vērā faktu, ka ir jāreģistrējas, lai tos pievienotu. Varbūt tam ir kāds cits izskaidrojums (iespēja labot informāciju par sevis pievienotajiem pasākumiem?). Ja tā ir tad, tad to vajadzētu norādīt, lai tomēr radītu kaut nelielu motivāciju reģistrēties.
Patiesībā mani māc šaubas par šī projekta attīstību, ja tas paliks ar tādu koncepciju, kāda tā ir pašlaik. Visus pasākumus var atrast daudz atpazīstamākajā projektā notikumi.lv. Es no savas puses varbūt ieteiktu atrast savu nišu, savu mērķauditoriju un ievietot jaffa.lv tikai tos pasākumus, kas šai auditorijai interesētu (līdzīgi, kā tas tiek darīts www.hc.lv/afisa/), nevis gāzt iekšā visus pēc kārtas, kā tas izskatās pašreiz.
Nobeigumā piebildīšu, ka jā, es zinu teicienu par baļķi, aci un skabargu. Un es arī zinu, ka konstruktīva kritika ir daudz lietderīgāka, par klusēšanu - ja es vēlētu jaffa.lv projektam ļaunu, šī raksta nebūtu.
Par web.hc.lv
web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.
Reklāma