Svarīgi lietojamības likumi un principi
Deniss Fedotovs (deni2s), 03.02.2010., 17:45Atļāvos pārtulkot vienu nodaļu no "The Smashing Book" latviski.
7±2 princips
Tā kā cilvēka prāts ir ierobežots apjomā, lai apstrādātu informāciju, tas apstrādā sarežģītus objektus sadalot informāciju daļās un vienībās. Atsaucoties uz George A. Miller pētījumiem, cilvēki īstermiņā spēj saglabāt atmiņā tikai piecas līdz deviņas lietas vienlaicīgi. Tas bieži tiek izmantots, lai argumentētu nepieciešamību ierobežot vienību skaitu izvēlnē līdz septiņām. Taču debates par "Septiņi plus-mīnuss divi" mītu vēl aizvien turpinās. Tāpēc nav īsti skaidrs vai un kā 7±2 principu vajadzētu pielietot mājaslapās.
2 sekunžu likums
Šis ir izplūdis princips, ka lietotājam nevajadzētu gaidīt vairāk par divām sekundēm uz dažiem sistēmu atbildes reakciju veidiem, kā piemēram uz aplikācijas pārslēgšanos un aplikācijas palaišanu. Divu sekunžu izvēle ir apspriežama, taču tā ir diezgan pamatota. Reālāks princips ir, ka, jo mazāk lietotājiem būs jāgaida, jo labāka tiem būs pieredze.
3 klikšķu likums
Saskaņā ar šo likumu, lietotāji pārstāj lietot mājaslapu, ja tie nav spējuši atrast sev nepieciešamo informāciju vai piekļūt mājaslapas piedāvātajam pakalpojumam veicot trīs peles klikšķus. Likums uzsver skaidras navigācijas nepieciešamību, loģisku struktūru un viegli izsekojamu mājaslapas hierarhiju. Taču vairumā gadījumu klikšķu skaits nav tik būtisks; būtiskāk ir, ka apmeklētāji vienmēr saprot, kur tie atrodas, no kurienes viņi te ir nokļuvuši, un kur viņi var doties tālāk. Pat desmit klikšķi ir ok, ja lietotājiem saglabājas sajūta, ka viņi pilnībā saprot, kā darbojas sistēma.
80/20 likums (Pareto princips)
Pareto princips (arī zināms kā "dažu svarīgo likums" un "faktoru retuma princips") nosaka, ka 80% rezultātu veidojas no 20% iemeslu. Tas ir pamatlikums biznesā (80% ienākumus veido 20% no pārdošanām), taču tas var tikt pielietots arī dizaina un lietojamības jomās. Piemēram, būtiski uzlabojumi var tikt sasniegti, identificējot 20% lietotāju, klientu, aktivitāšu, produktu vai procesu, kas veic 80% ieņēmumus, un maksimāli pievēršot tiem savu uzmanību.
Astoņi saskarsmes dizaina zelta likumi
Savos saskarsmes dizaina pētījumos Ben Schneiderman pasludināja principu kopumu, kas tika analītiski izvilkti no pieredzes, un kuri attiecas uz visām interaktīvajām sistēmam. Šie principi attiecas uz lietotāju saskarsmi, un kā tādi tie ir pielietojami arī mājaslapu dizainā.
- Tiecieties uz konsistenci.
- Ļaujiet biežiem lietotājiem izmantot īsceļus.
- Piedāvājiet informatīvu atsauksmi.
- Veidojiet dialogus, kas tiecas uz nobeigumu.
- Piedāvājiet vienkāršu kļūdu apstrādi.
- Pieļaujiet vienkāršu darbību atcelšanu.
- Iekļaujiet kontroles sajūtu. Atbalstiet iekšējās kontroles atrašanos.
- Samaziniet īstermiņa atmiņas noslogotību.
Fita likums
Paul Fitts identificēts 1954.gadā, Fita likums ir cilvēka kustības modulis, kas iepriekš nosaka laiku, kas nepieciešams, lai ātri pārvietotos uz noteiktu mērķi, kā funkcija no attāluma līdz mērķim un mērķa izmēru. Likums nosaka, ka jārēķinās ar laika zaudējumiem, norādot mērķi, ja mērķis ir mazs un/vai atrodas tālu. Šo likumu parasti izmanto attiecinot uz peles kustību, kas apmeklētājiem jāveic, lai nonāktu no punkta A uz punktu B. Šis princips iesaka izvietot saturu vietās, kas palielina satura pieejamību un uzlabo klikšķu īpatsvaru.
Inversā piramīda
Inversā piramīda ir rakstīšanas stils, kas apraksta būtību raksta pašā sākumā. Patiesībā tas ir "ūdenskrituma efekts", labi zināms žurnālistikā, kur autori uzreiz sniedz saviem lasītājiem priekšstatu par to, par ko viņi rakstīs. Raksts sākas ar apkopojumu, turpinās ar būtiskākajiem punktiem un tad ar mazāk būtiskām detaļām.Tā kā lietotāji vēlas tūlītēju apmierinājumu (izpratni), tad inversās piramīdas stils būtiski uzlabos lietotāju pieredzi.
Vairāk informācijas par "The Smashing Book".
web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.