Par TextAds.lv
Mr. SergE, 20.09.2007., 12:15Sakarā ar visām tām piņķerīgajām lietām, kas saistās ar Latvijas Republikas likumdošanu, laika un varēšanas trūkumu, diemžēl es no šī projekta lietošanas atteicos, toties man par prieku pieteicās BlogAds.lv lielais brālis — reklāmas servisa projekts TextAds.lv. Tā kā sāku to aktīvi lietot, vēlējos padalīties savos iespaidos par projektu kā arī minēt lietas, kas tad man viņu servisā šķita ievērības cienīgas vai kaitinošas.
(Raksts pārpublicēts no sv.lv/poligrafija/2007/08/15/par-textadslv/ ar autora atļauju.)
Pirmie iespaidi
TextAds.lv dizaina veidotājs ir līdz galam sapratis galveno ideju — pasniegt visu pēc iespējas vienkāršāk, pārskatāmāk, bez liekas grafikas vai plašo fonu lietošanas. Tas priecē, jo līdz ar to arī nav nekādu problēmu izprast lapas navigāciju.
Zemāk var apskatīt pirmo lapu, ko ierauga apmeklētājs. Vienīgais, kas šeit būtu vēl labojams, ir šausmīgais kernings virsrakstos. To varētu daļēji atrisināt, nedaudz izretinot burtus. Krāsu gamma gan pirmajā lapā, gan arī iekšlapās ir labi pārdomāta un tā arī lietota — neparādās lieki, nevajadzīgi ievazājumi.
Šeit gan atkal jāatzīmē pieslēgšanās forma, kurā kārtējo reizi (tipiska kļūda Latvijas interneta projektos) tiek nez kāpēc ekonomēta vieta. Vai tiešām to uzrakstu «Aizmirsāt paroli?» nevarēja pārnest jaunā rindā, bet pirms pogas ielikt kaut nedaudz gaisa, lai tā nelīstu virsū paroles ievades laukam?
Pieslēdzamies un sākam lietot
Priecē tas, ka pirmais, ko es ieraugu, pieslēdzoties, ir tieši tas, kas mani interesē — aktuālā statistika.
Viena atkāpe — par navigāciju: to bultiņu, kas atrodas navigācijā zem teksta «Statistika» būtu jāvāc āra, jo es neredzu nekādu jēgu un pamatojumu, kāpēc tai tur būtu jāatrodas. Savukārt piktogrammai un tekstam «Iziet» būtu jāatrodas tajā pašā līmenī, kur visa pārējā navigācija, pa labi no «BUJ», varbūt vienīgi tai pelēkajā tonī un nedaudz mazākai, nekā pārējie navigācijas elementi. Tas, pirmkārt, sakārtotu augšējo joslu, otrkārt, vairs nevajadzētu teju 30px lielu gaisu un pelēku līniju zem navigācijas zilās strīpas.
Šeit gan mulsina dažas lietas:
Es būtu ļoti pateicīgs, ja pie saīsnēm uz visbiežāk lietotajiem laika periodiem tiktu pievienota arī saīsne «Visu servisa lietošanas laiku», jo tad man nebūtu jāklikšķina kalendārā 1900. gads vai jāiespringst, lai atcerētos, kad es esmu sācis lietot šo pakalpojumu.
No papildus fiškām, kuras es šeit gribētu redzēt, ir iespēja salīdzināt vienā lapā divus dažādus laika periodus, piemēram, iepriekšējo un tekošo mēnesi.
Kas tās «manas mājas lapas»?
Oki, skatamies tālāk — sadaļa «Manas mājaslapas». Neatgriezīšos vairs pie atlases formas, vien minēšu, ka arī pati ideja par «manas mājaslapas» man ne īpaši patīk. Es daudz labprātāk tur redzētu uzrakstu «Manas kampaņas» vai vienkārši «Reklāmas laukumi», kas precīzāk atspoguļotu to, ko es šeit daru, jo man tak vienā mājaslapā var būt vairāki reklāmas laukumi?!
Nemaz nerunājot par to, ka nav tādas «mājas lapas», ir «mājaslapas».
Pirmais, kas cērtas acij, ir piktogrammas — būtu tomēr jāizdomā, ko tad ar tām piktogrammām dara — vai nu krāso zilā krāsā, vai pelēkā, kā tas ir augšā pie saites «Iziet». Mans ieteikums būtu visur tad uztaisīt viņas zilas.
Vēl tas teksts «ievadīt jaunu mājas lapu», nu bāc, veči, vai teksts: «Pievienot jaunu» un izvietošana virs atlases formas, tieši zem sadaļas virsraksta nebūtu bijis daudz prātīgāka? Pirmkārt, tas elements atrastos vietā, kur to ir viegli uztvert un tas kontekstuāli tur iederas, otrkārt, trīs reizes neatkārtotos «mājas lapas».
Atšķirībā no "Statistikas" lapas, šeit pilnīgi noteikti zem tabulas ir nepieciešams paskaidrojums visiem formas elementiem, jo papildus tam, ka nevar saprast formas kolonnu nosaukumus, nevar arī atšķetināt bez «метода тыка», ko katrs no tiem pasākumiem nozīmē.
Es daudz nerunāšu par apakšsadaļām šajā lapā, t.i. — jaunas reklāmas kampaņas izveidi un esošās labošanu, vien piebildīšu, ka sarakstam ar reklāmas kampaņām un atsevišķu reklāmas kampaņu bloķēšanu es vēlētos redzēt pirmajā lapā, nevis ļoti neveiklā vietā pie esošās reklāmas kampaņas labošanas. To var mierīgi izvietot gan tabulā, gan arī blakus «Jaunas mājas lapas» pievienošanas iespējai.
Savukārt pati forma «Ievadīt mājas lapu» ir ļoti neveikli maketēta. Pie šāda izkārtojuma piezīmes zvaigznīti daudz pareizāk būtu izvietot labajā pusē ievades vai izvēles laukiem, paskaidrojumus, tādus, kā «Ievades forma: www.link.lv» būtu jāizvieto zem ievades laukiem, savukārt tekstu «Ekspozīcijas mēnesī:» jāizlīdzina no kreisās puses un būtu vēlams, lai šo formas daļu atdalītu no pārējās formas ar fonu (kā pie pieslēgšanās formas) vai arī līnijām no augšas un apakšas, ja jau tas viss attiecās uz vairākiem laukiem.
Tieši tādas pašas un/vai līdzīgas problēmas skar arī lapas sadaļas «Informācija par maksājumiem» un «Mani dati».
Biežāk uzdoto jautājumu mučkulis
Šī ir tā daļa no lapas, kurā ir visvairāk tekstuālās informācijas un tai pat laikā tā ir lapa, ka ir visbriesmīgāk sakārtota. Pirmkārt, nez kāpēc saitēm uz biežāk uzdotajiem jautājumiem ir pazudis stils (visās lapās teksti ar saitēm ir melnā krāsā ar melnu līniju), bez tam, izvietojums vienā slejā, kad vienā rindā var būt pat 200 (!) simbolu ir vienkārši šausmīgs. Tāda biežāk uzdoto jautājumu sadaļa liek šaubīties, vai tiešām servisa īpašnieki vēlās, lai viņu atbildes kāds kādreiz arī izlasa. Es noteikti iesaku pārkārtot šo garo teksta penteri divās, varbūt pat trijās slejās, tādējādi gan atvieglojot lasīšanu, gan arī gūstot iespēju sadalīt jautājumus un atbildes loģiskos blokos.
Vēl viena nianse — lūgums kontaktus un tekstu par to, ka var vēl kaut ko uzjautāt uzmest lapas augšā. Es saprotu, ka, iespējams, lapas īpašniekiem nav bijusi vēlme atbildēt uz jau atbildētiem jautājumiem vēlreiz tiem cilvēkiem, kas neuzmanīgi pārskrien pāri jautājumu sarakstam, tomēr iekopēt jau gatavo atbildi un nosūtīt uz e-pastu klientam ir vienkāršāk, nekā skaidrot, ka patiesībā jau kaut kur apakšā BUJ lapā tik tiešām ļoti nepamanāmi ir iemesti kontakti, kur jāgriežas jautājumu gadījumā.
Secinājumi
Lapu ir nepieciešams sakārtot, piemērojot vienādu stilu visiem elementiem (pogām, virsrakstiem, saitēm, formām, utt.).
Ir pareizi jāizvieto atsevišķi funkcionālie elementi, nevis jāiesviež tie iepriekš neparedzamās vietās (jaunas reklāmas kampaņas pievienošana, reklāmas kampaņu bloķēšana, iziešana no sistēmas, utt.) .
Kopsummā jāsaka, ka lietuvieši "M2 technologijas", kuri ir šīs sistēmas izstrādātāji, ir godam pastrādājuši — sistēma ir ātra, un ja vēl salabotu šos dažus sīkumus, tā būtu arī sasodīti ērta lietošanā.
Pirmie iespaidi
TextAds.lv dizaina veidotājs ir līdz galam sapratis galveno ideju — pasniegt visu pēc iespējas vienkāršāk, pārskatāmāk, bez liekas grafikas vai plašo fonu lietošanas. Tas priecē, jo līdz ar to arī nav nekādu problēmu izprast lapas navigāciju.
Zemāk var apskatīt pirmo lapu, ko ierauga apmeklētājs. Vienīgais, kas šeit būtu vēl labojams, ir šausmīgais kernings virsrakstos. To varētu daļēji atrisināt, nedaudz izretinot burtus. Krāsu gamma gan pirmajā lapā, gan arī iekšlapās ir labi pārdomāta un tā arī lietota — neparādās lieki, nevajadzīgi ievazājumi.
Šeit gan atkal jāatzīmē pieslēgšanās forma, kurā kārtējo reizi (tipiska kļūda Latvijas interneta projektos) tiek nez kāpēc ekonomēta vieta. Vai tiešām to uzrakstu «Aizmirsāt paroli?» nevarēja pārnest jaunā rindā, bet pirms pogas ielikt kaut nedaudz gaisa, lai tā nelīstu virsū paroles ievades laukam?
Pieslēdzamies un sākam lietot
Priecē tas, ka pirmais, ko es ieraugu, pieslēdzoties, ir tieši tas, kas mani interesē — aktuālā statistika.
Viena atkāpe — par navigāciju: to bultiņu, kas atrodas navigācijā zem teksta «Statistika» būtu jāvāc āra, jo es neredzu nekādu jēgu un pamatojumu, kāpēc tai tur būtu jāatrodas. Savukārt piktogrammai un tekstam «Iziet» būtu jāatrodas tajā pašā līmenī, kur visa pārējā navigācija, pa labi no «BUJ», varbūt vienīgi tai pelēkajā tonī un nedaudz mazākai, nekā pārējie navigācijas elementi. Tas, pirmkārt, sakārtotu augšējo joslu, otrkārt, vairs nevajadzētu teju 30px lielu gaisu un pelēku līniju zem navigācijas zilās strīpas.
Šeit gan mulsina dažas lietas:
- laika perioda izvēles pogas nav tādā pašā dizainā, kāda ir pieslēgšanās formas poga un līdz ar to nevar saprast, vai tas tiešām ir trīs punktu ievades lauks. Es ieteiktu te izvietot piktogrammas, kā tas ir augšējā labajā stūrī, kur ir iespēja atslēgties no sistēmas.
- Tiek jaukti termini «meklēšana», «atlase» un «šķirošana». Rinda, kas iesākas ar vārdu «Meklēšana», patiesībā ir atlases rīks, tāpēc daudz prātīgāk būtu to sakārtot sekojoši:
- Vai tas ir kāds joks — poga «Rādīt visus» ar tekstu «Rodyti visus»?
- Man skrien šermuļi pār ādu katru reizi, kad redzu visādus trakos saīsinājumus bez paskaidrojumiem. Es būtu bijis ļoti pateicīgs, ja visus tos «eCPM», «Saņemti kr.», utt. paskaidrotu zem tabulas, nevis tikai "BUJ" (Šķiet, ka arī ar šo saīsinājumu man ir tas pats, kas cilvēkiem ar manis lietoto SA — sabiedriskās attiecības. Vai tad jūs nezinājat, ka "FAQ" angļu valodā ienāca un palika tikai un vienīgi tā pareizā skanējuma dēļ.)? Nemaz tik daudz vietas tas neaizņemtu un katrā ziņā būtu pat ļoti noderīgi.
Es būtu ļoti pateicīgs, ja pie saīsnēm uz visbiežāk lietotajiem laika periodiem tiktu pievienota arī saīsne «Visu servisa lietošanas laiku», jo tad man nebūtu jāklikšķina kalendārā 1900. gads vai jāiespringst, lai atcerētos, kad es esmu sācis lietot šo pakalpojumu.
No papildus fiškām, kuras es šeit gribētu redzēt, ir iespēja salīdzināt vienā lapā divus dažādus laika periodus, piemēram, iepriekšējo un tekošo mēnesi.
Kas tās «manas mājas lapas»?
Oki, skatamies tālāk — sadaļa «Manas mājaslapas». Neatgriezīšos vairs pie atlases formas, vien minēšu, ka arī pati ideja par «manas mājaslapas» man ne īpaši patīk. Es daudz labprātāk tur redzētu uzrakstu «Manas kampaņas» vai vienkārši «Reklāmas laukumi», kas precīzāk atspoguļotu to, ko es šeit daru, jo man tak vienā mājaslapā var būt vairāki reklāmas laukumi?!
Nemaz nerunājot par to, ka nav tādas «mājas lapas», ir «mājaslapas».
Pirmais, kas cērtas acij, ir piktogrammas — būtu tomēr jāizdomā, ko tad ar tām piktogrammām dara — vai nu krāso zilā krāsā, vai pelēkā, kā tas ir augšā pie saites «Iziet». Mans ieteikums būtu visur tad uztaisīt viņas zilas.
Vēl tas teksts «ievadīt jaunu mājas lapu», nu bāc, veči, vai teksts: «Pievienot jaunu» un izvietošana virs atlases formas, tieši zem sadaļas virsraksta nebūtu bijis daudz prātīgāka? Pirmkārt, tas elements atrastos vietā, kur to ir viegli uztvert un tas kontekstuāli tur iederas, otrkārt, trīs reizes neatkārtotos «mājas lapas».
Atšķirībā no "Statistikas" lapas, šeit pilnīgi noteikti zem tabulas ir nepieciešams paskaidrojums visiem formas elementiem, jo papildus tam, ka nevar saprast formas kolonnu nosaukumus, nevar arī atšķetināt bez «метода тыка», ko katrs no tiem pasākumiem nozīmē.
Es daudz nerunāšu par apakšsadaļām šajā lapā, t.i. — jaunas reklāmas kampaņas izveidi un esošās labošanu, vien piebildīšu, ka sarakstam ar reklāmas kampaņām un atsevišķu reklāmas kampaņu bloķēšanu es vēlētos redzēt pirmajā lapā, nevis ļoti neveiklā vietā pie esošās reklāmas kampaņas labošanas. To var mierīgi izvietot gan tabulā, gan arī blakus «Jaunas mājas lapas» pievienošanas iespējai.
Savukārt pati forma «Ievadīt mājas lapu» ir ļoti neveikli maketēta. Pie šāda izkārtojuma piezīmes zvaigznīti daudz pareizāk būtu izvietot labajā pusē ievades vai izvēles laukiem, paskaidrojumus, tādus, kā «Ievades forma: www.link.lv» būtu jāizvieto zem ievades laukiem, savukārt tekstu «Ekspozīcijas mēnesī:» jāizlīdzina no kreisās puses un būtu vēlams, lai šo formas daļu atdalītu no pārējās formas ar fonu (kā pie pieslēgšanās formas) vai arī līnijām no augšas un apakšas, ja jau tas viss attiecās uz vairākiem laukiem.
Tieši tādas pašas un/vai līdzīgas problēmas skar arī lapas sadaļas «Informācija par maksājumiem» un «Mani dati».
Biežāk uzdoto jautājumu mučkulis
Šī ir tā daļa no lapas, kurā ir visvairāk tekstuālās informācijas un tai pat laikā tā ir lapa, ka ir visbriesmīgāk sakārtota. Pirmkārt, nez kāpēc saitēm uz biežāk uzdotajiem jautājumiem ir pazudis stils (visās lapās teksti ar saitēm ir melnā krāsā ar melnu līniju), bez tam, izvietojums vienā slejā, kad vienā rindā var būt pat 200 (!) simbolu ir vienkārši šausmīgs. Tāda biežāk uzdoto jautājumu sadaļa liek šaubīties, vai tiešām servisa īpašnieki vēlās, lai viņu atbildes kāds kādreiz arī izlasa. Es noteikti iesaku pārkārtot šo garo teksta penteri divās, varbūt pat trijās slejās, tādējādi gan atvieglojot lasīšanu, gan arī gūstot iespēju sadalīt jautājumus un atbildes loģiskos blokos.
Vēl viena nianse — lūgums kontaktus un tekstu par to, ka var vēl kaut ko uzjautāt uzmest lapas augšā. Es saprotu, ka, iespējams, lapas īpašniekiem nav bijusi vēlme atbildēt uz jau atbildētiem jautājumiem vēlreiz tiem cilvēkiem, kas neuzmanīgi pārskrien pāri jautājumu sarakstam, tomēr iekopēt jau gatavo atbildi un nosūtīt uz e-pastu klientam ir vienkāršāk, nekā skaidrot, ka patiesībā jau kaut kur apakšā BUJ lapā tik tiešām ļoti nepamanāmi ir iemesti kontakti, kur jāgriežas jautājumu gadījumā.
Secinājumi
Lapu ir nepieciešams sakārtot, piemērojot vienādu stilu visiem elementiem (pogām, virsrakstiem, saitēm, formām, utt.).
Ir pareizi jāizvieto atsevišķi funkcionālie elementi, nevis jāiesviež tie iepriekš neparedzamās vietās (jaunas reklāmas kampaņas pievienošana, reklāmas kampaņu bloķēšana, iziešana no sistēmas, utt.) .
Kopsummā jāsaka, ka lietuvieši "M2 technologijas", kuri ir šīs sistēmas izstrādātāji, ir godam pastrādājuši — sistēma ir ātra, un ja vēl salabotu šos dažus sīkumus, tā būtu arī sasodīti ērta lietošanā.
Par web.hc.lv
web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.
Reklāma