Tendences Latvijas tīmeklī un blogos
Deniss Fedotovs (deni2s), 15.10.2007., 21:58Pēdējā laikā ir novērojamas diezgan stipras tendences Latvijas tīmeklī.
Artūrs Mednis, Kaspars Foigts, un Atis Āre
Sekojot Artūra Medņa lipīgajam piemēram tiek veidoti dažādi startupi, īpaši blogu jomā. Laikam jau cilvēki ir iedvesmojušies no Artūra Medņa rakstiem, kurš prot pasniegt labā gaismā savus projektus.Turpinot par Artūru Medni un viņa aizsāktajiem projektiem (mobs.lv, digg.lv, itdarbs.lv, jaffa.lv, svaigs.lv, pupi.lv u.c.), jāatzīst, ka, lai cik tie būtu paša Artūra slavināti, īpaši pie to atklāšanas, izskatās, ka lielākā daļa no šiem projektiem nokļuvuši autora aizmirstībā, jo reāli Artūram pašam nav laika organizēt to iespēju veidošanu un kļūdu labošanu, kas tiek solīta (1, 2, 3, 4 u.c.) . Itdarbs.lv un digg.lv ir vienīgie projekti, kuros kas notiek, taču vismaz ar digg.lv ir tā, ka, manuprāt, tas būs populārs tikai līdz brīdim, kamēr šajā nišā neparādīsies kāds kvalitatīvāks projekts.
Runājot par Artūra Medņa projektiem, pavisam bēdīgs liktenis piemeklēja svaigs.lv projektu, kurš pagaidām ir aizvērts ciet. Tiek gan solīts, ka būšot kas labāks vietā, bet ir tāda paruna, ka solīts makā nekrīt.
Runā, ka svaigs.lv ir veicinājis Kaspara Foigta (laacz) veidotā nekur.lv attīstību. Ielūkojoties nekur.lv, manu uzmanību piesaistīja tas, ko arī kāds cilvēks zem segvārda bubulis jau ir ievērojis – ka Atis Āre (CooLynX) savā blogā pods.lv pēdējā laikā pārsvarā atgremo informāciju, kas atrodama citur Latvijas tīmeklī. Uzreiz pamanīju kādus 3 rakstus, kuri tikuši publicēti drīz pēc tam, kad kāds cits to ir pieminējis savā blogā. Atgremoto rakstu skaitā ir arī raksts par iepriekš minētajām svaigs.lv nedienām.
Blogošana kā sports
Diemžēl blogošana Latvijas tīmeklī no žurnālistikas ir kļuvusi par sporta veidu, kur katrs cīnās par sevi. Interesanti, ka par mērķi ir uzstādīts lasītāju skaits, nevis informācijas noderīgums. Tiek izmantotas dažādas metodes, lai sasniegtu virsotni. Tiek rakstīts par jebko, kas varētu piesaistīt citu uzmanību. Idejas šiem postiem (par rakstiem es tos neatļaušos saukt) parasti tiek ņemtas no kaimiņa bloga (acīm redzot tiek izmantots nekur.lv serviss, tāpēc lasot n-to postu par kādu tēmu, kuru paspēj apmuļļāt katrs otrais „sevi cienošs” blogotājs, gribās jau rupji lamāties, jo reāli nekas jauns jau netiek pateikts.
Latvijas blogu saturu pārsvarā veido vai nu garlaicīgi pašu blogotāju pārdomas par dzīvi, kuras viņi iedomājas ļoti svarīgas esam, vai dzeltenās preses cienīgas ziņas un skandāli, kurus varētu saukt drīzāk par vētrām ūdensglāzē.
Kā atpazīstamu piemēru pie pirmajiem varētu pieskaitīt Kaspara Foigta blogu laacz.lv, kur Kaspars, piemēram, mīl dot norādījumus, ko darīt citiem, tajā pašā laikā uz manu jautājumu, kāpēc pats to nedara, atbild:
deni2s, priekš kam? Man nav tam laika un es to nevēlos darīt. Viss.
Pie tiem blogotājiem, kas sava bloga popularitāti ceļ, meklējot vietēja mēroga skandālus un tādā veidā veido vētru ūdensglāzē, es pieskaitu arī jau iepriekšminēto Ati Āri, kurš ne tikai pamanījās paspēt atgremot tēmu par svaigs.lv nedienām, bet pat savā blogā pods.lv atbalsta dažādu mājaslapu uzlaušanas mēģinājumus, ar šādām darbībām pamazām pelnot publisko „fuj” komentāros.
Bez personiskajām pārdomām un vietēja mēroga skandālu aprakstīšanas, ir novērojams vēl trešais temats, par ko mīl rakstīt blogotāji – par blogošanu. Aizvien biežāk sastopu postus par „es savam blogam nomainīju WordPress versiju” vai „Kā labāk blogot”, vai visdažādākos blogu apmeklētības un RSS barotņu lasītāju topus. Nešaubos, ka šādi blogeri, nopērkot mašīnu, uz jautājumu „Kam tev mašīna?” atbild ar „Šodien aizbraucu līdz benzīntankam uzpildīties, tad uz servisu nomainīt riepas, pagājušonedēļ braucu uz CSDD iziet skati, bet parīt braukšu pirkt jaunu izpūtēju. Pat nezinu, kā bez mašīnas līdz šim varēju iztikt...”
Diemžēl dēļ tā, ka blogošana tiek uzskatīta drīzāk par sporta veidu, nevis par žurnālistiku, kopīgā tendence ir tāda, ka Latvijas blogos katastrofāli pietrūkst kvalitatīva satura. Gadās pa dažam interesantam postam, bet tie drīzāk ir izņēmumi no kopīgās tendences, jo blogotāji savos blogos mētājas no vienas tēmas otrā (parasti neizejot no „manas pārdomas – lokālais skandāls – par blogiem” rāmjiem).
Blogošanas sporta otrā kārta – citvalodīgās auditorijas piesaistīšana
Izskatās, ka šim blogošanas sporta veidam ir vairākas kārtas. Pēc tam, kad pirmajā kārtā (Latvijas apmeklētāju skaits) ir sasniegts zināms līmenis, daudzi blogotāji pāriet nākamajā kārtā – cenšoties piesaistīt saviem blogiem ārvalstu lietotājus. Pionieris šajā jomā laikam ir Kristaps Skūtelis (krizdabz), kurš (droši vien, ka Maksima Berjozas ietekmē) sava bloga postus sācis publicēt arī tulkotus krievu valodā. Līdzīgu ceļu ir izvēlējies arī NextAd.eu blogs, kura autors Dainis Zariņš paziņoja, ka turpmāk publicēsies tikai angliski, kā arī jaunais itblog.lv.Es zinu, ka lokālos tīmekļa skandālus būs interesanti uzzināt arī krievvalodīgajai Latvijas tīmekļa auditorijai. Bet, kuru interesēs lokālās ziņas angliski? Un, ja tās nebūšot lokālas ziņas, tad kā ir iespējams konkurēt ar esošo angļu valodā veidoto saturu tīmeklī? Pie tam ņemot vērā, ka pat latviski nekāds īpaši spīdošs saturs netika veidots – tas tika lasīts drīzāk tāpēc, ka nekā labāka latviešu valodā nav.
Nav runa tikai NextAd.eu blogu, bet arī par citiem tautiešiem, kas veido blogus angļu valodā, lai nopelnītu kādu naudiņu uz reklāmām. Protams, ka tiks atgremotas tēmas, kas citur jau ir rakstītas, un ka būs arī tie daudzie lapu apmeklētāji – vienmēr atradīsies kāds nejauši ieklīdis, kurš vēl nav paspējis pieklīst citur.
Es saprotu, ka arī Delfi tagad cenšas paplašināties citās valstīs, bet diez vai Delfi ir tas, pēc kā būtu jāvadās blogeriem. (Līdz ar Delfi pārdošanu igauņu Exoress Group, igauņu koncerns ir ieinteresēts Ukraiņu versijas delfi.ua attīstīšanā, kā rezultātā pašlaik visās trijās Baltijas valstīs aktīvi tiek meklēts Delfi Ukrainas biroja vadītājs, jo līdz šim delfi.ua praktiski bija delfi.ru kopija, pielāgota Ukrainas tirgum, kur ziņas tika pievienotas no Latvijas.)
Blogošanas sporta trešā kārta – pelnīšana ar blogu
Nākamā blogošanas sportaveida kārta varētu būt pelnīšana ar blogu. Mērīties ar apmeklētājiem ir viens, bet mērīties ar naudu, kas ir nopelnīta ar blogu ir daudz iespaidīgāk.Te nu parādās dažādi seksa blogi, arī Artūrs Mednis ir aizsācis savu „seksa industrijas biznesu” atverot pupi.lv. Blogotāju aprindās pazīstamais Onkulis ir pamanījies saistīties ar šo tēmu (kā pats saka, viņš ir sarkans.lv „tehniskais aizbildnis”). Neizskatās, ka kāds reāli pelna uz blogiem Latvijā, taču tirgus tiek iekarots jau laicīgi.
Starp citu, Onkulis bez sava personīgā bloga ir iesaistījies vēl kādā startupā – itblog.lv. Skatīsimies, kas no tā beigās iznāks. Nezinu vai Artūrs Mednis vadās pēc Pareto principa, jeb tā saucamā 80/20, kas nozīmē, ka 20% no visiem ieguldījumiem garantē 80% no visiem panākumiem. Bet ja tā tas ir, tad varbūt tāpēc tikai 20% no Artūra veidotajiem projektiem ir veiksmīgi. Varbūt arī Onkulis atradīs savus 20% un līdzīgi Artūram aizlaidīs pārējos 80%, no kuriem nav tik liela atdeve.
Ideāls blogs?
Te nu rodas jautājums – vai blogs tiek veidots ar mērķi, lai no tā iegūtu veidotājs, vai tas tiek veidots ar mērķi, lai no tā iegūtu tā apmeklētājs? Diemžēl pirmā veida blogi ir pārsvarā, iespējams arī tāpēc, ka izveidot blogu mūsdienās neprasa nekādas lielās piepūles. Un blogu, kuru apmeklētājs neko neiegūst, vai iegūst ļoti maz, es nevaru nosaukt nedz par vērtīgu, nedz par ietekmīgu, lai arī cik arī tas būtu apmeklēts.Manā skatījumā ideāls blogs būtu veidots ar mērķi, lai no tā iegūtu apmeklētājs, jo tādi, kur ieguvējs vēlas būt pats blogotājs ir pilns tīmeklis. Ideālajā blogā būtu analītiski, kvalitatīvi, oriģināli raksti, nevis posti par vienu konkrētu tēmu. Lai nodrošinātu rakstu regularitāti, iespējams, ka vajadzētu apvienoties vairākiem autoriem. Ja, piemēram, apvienotos 7 autori, kas katrs reizi nedēļā publicē labu, profesionālu rakstu, tad tiktu nodrošināts, ka katru dienu parādās jauns raksts.
Protams, ka bez citām blogotāja īpašībām, tur ir jābūt pietiekami lielai drosmei, lai atmestu savu ego kopīga mērķa labā. Daži to ir izdarījuši. Skatīsimies, ko rādīs nākotne…
Par web.hc.lv
web.hc.lv ir vortāls, kurā tiek aplūkoti mājaslapu veidošanas un mārketinga aspekti, no idejas līdz gandarījumam.
Reklāma